Dela sidan:

Hanna Berg har i sin avhandling ”Faces of Marketing: Examining consumer responses to depictions of people in marketing” forskat i om konsumenter reagerar olika på traditionella bilder av modeller och på de bilder av modeller i framförallt webbutiker som beskurits så att de inte har något huvud.

De huvudlösa modellerna har visat sig ha positiv effekt på kvinnors konsumtion. Hos män är det däremot annorlunda – här hade huvudlösa modeller negativa effekter.

Beskurna skyltdockor har också effekt på reaktionerna hos konsumenten. Till exempel gav de bättre resultat hos de män och kvinnor med stor kunskap om mode.

Den här avhandlingen kan spräcka myten om att kvinnor och män måste se ut på ett speciellt sätt som modeller.

"Det finns en uppfattning om att bilder på modeller och skyltdockor behöver se ut på ett visst, ganska stereotypt, sätt för att vara effektiva men som inte direkt bygger på någon forskning. De här studierna visar att modeller och skyltdockor faktiskt inte ens behöver ha huvuden för att ha positiva effekter", säger Hanna Berg i en kommentar.

Om modellerna nu inte skulle vara beskurna så är det positivt med ett leende på bilderna, vilket också går emot de annars rätt så allvarliga utrycken hos modeller.

”Eftersom de känslor som vi ser andra människor uttrycka är smittsamma, så ger bilder av leende modeller upphov till större glädje, vilket i sin tur leder till mer positiva attityder”, visar avhandlingen.



Dela sidan: