Dela sidan:

Magasinet Neo drog igång i januari 2006, vid årsskiftet går den liberala tidskriften i graven. Enligt chefredaktören Paulina Neuding har Neo levt under tuffa ekonomiska villkor sedan starten. I boksluten från 2012 och 2013 har magasinet visat röda siffror på 30 000 respektive 83 000 kronor.

– Vi har haft en nedtyngd ekonomi i tio års tid. Om man ser till den ansträngda utvecklingen och tittar vi in i nästa decennium så har vi inte muskler att göra Neo på det sätt som den förtjänar. Vi hade kunnat påbörja en digital omställning, men sådana satsningar mäktar bara stora medier att kämpa med. Ett annat alternativ hade varit att byta form. Men Neo ska vara en högkvalitativ, intellektuell och väldesignad pappersprodukt. Hade vi gjort magasinet med mindre resurser hade vi inte varit Neo längre, säger Paulina Neuding till Resumé.

Vad har Neo gjort för avtryck?
– Vi har lyckats samla en bred borgerlighet. Nyliberaler som Mattias Svensson, liberaler som Hans Bergström och konservativa som Roland Poirier Martinsson har fått plats. Vi har haft högt i tak och haft många diskussioner internt och externt. Vi har aldrig försökt upprätthålla en fasad av enighet.

– I andra hand tycker jag att vi har ställt frågor och gjort journalistik som ingen annan har gjort. Det beror nog på att vi inte är journalister. Jag är jurist och vd:n/redaktionchefen Andreas Ericson är ekonom. Jag var exempelvis den första som frågade Högsta domstolens ordförande om juridik. Vi har haft en hög intellektuell profil genom hela resan.

Är det extra svårt för ett politiskt magasin att överleva om man ser till annonsaffären?
– Det är samma problem som alla medier brottas med. Vi befinner oss i den största strukturomvandlingen någonsin. Om någon ska klara det så är det inte en liten högkvalitativ tidskrift som Neo.

Är nedläggningen ett nederlag för borgerligheten?
– Jag hoppas att vi har haft en viktig roll och Neo kommer att lämna ett tomrum efter sig. Samtidigt finns det så många duktiga borgerliga, intellektuella tänkare och opinionsbildare att jag hoppas och tror att vi kommer att få se nya satsningar.

Visar nedläggningen att det inte finns tillräckligt stor publik för den här typen av tidskrift?
– Inte alls, vi har haft en växande skara läsare hela vägen. Vissa månader har vi haft 100 000 läsare på nätet. Publiken finns och det finns ett sug efter högkvalitativ journalistik.

Vad ska du göra framöver?
– I dag måste vi prata om Neo, säga hej då till våra anställda och avsluta det vi påbörjat.



Dela sidan: