Dela sidan:

2012 drog kvällstidningarna en vinstlott. Då förlorade Lotteriinspektionen kampen om den utländska spelreklamen i svenska tidningar när Aftonbladets och Expressens forna chefredaktörer Anders Gerdin och Otto Sjöberg friades av Högsta domstolen. Domen konstaterade att främjandeförbudets utformning stred mot EU-rätten.

Under våren bjöd civilminister Ardalan Shekarabi in samtliga riksdagspartier, med undantag av Sverigedemokraterna, med ambitionen att skapa ordning och reda på marknaden där utländska spelbolag på nätet agerar bortom statens kontroll. I en artikel på DN Debatt i morse berättade Ardalan Shekarab att diskussionerna nu innebär att den svenska spelmarknaden högst troligt kommer att öppnas för konkurrens.

En utredning ska ta fram ett förslag på en helt ny spelreglering i Sverige i syfte att införa ett licenssystem som öppnar för utländska spelbolag.

"Spelmarknaden öppnas för konkurrens, samtidigt som det ställs krav på motprestationer i form av krav på beskattning i Sverige och på att lämplighet och spelansvar uppfylls", skriver Ardalan Shekarabi.

Frågan om huruvida utländska spelbolag som väljer att ansluta sig ska få marknadsföra sig får lite utrymme i debattartikeln, men han lyfter fram exempel på andra länder med licensmodeller såsom Danmark, Frankrike och Italien.

"Med licensen följer vanligen ett antal krav på motprestationer, såsom att spelbolaget ska beskattas i licenslandet och att det måste följa licenslandets marknadsförings- och spelansvarsregler", skriver civilministern.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson välkomnar omregleringen:

– Det här är ett bra besked från regeringen, en licensmodell på den svenska spelmarknaden kan säkerställa samhällets fullt rimliga krav om både lagreglering och folkhälsoperspektiv samtidigt som konsumenterna kan spela hos seriösa aktörer som också marknadsför sig hos de etablerade medierna. För Expressen, som är ett digitalt mediehus, var dagens besked på DN Debatt välkommet, säger Thomas Mattsson till Resumé och fortsätter:

– Det så kallade "främjandeförbudet" är i sin nuvarande form en obsolet lagstiftning som saknar legitimitet, givet att miljoner svenskar redan anpassat sig till den nya verkligheten och spelar hos de ofta svenskägda och ibland börsnoterade spelbolag som faktiskt får verka inom EU. Jag sätter stora förhoppningar till det nya licenssystemet, men jag gör det i självkritisk vetskap om att medieföretagen också har ett ansvar att ta med ökad självsanering av annonser.

Hur viktigt kan det här bli för er annonsaffär?
– Spelbolagen, både de som idag verkar från Sverige och de som finns på exempelvis Malta, är viktiga annonskunder och samarbetspartners och tillsammans med Aftonbladet och branschorganisationen Tidningsutgivarna har vi verkat för en modernisering av spelmarknaden. Vi har både opinionsbildat och processat i domstolar för vår rätt att informera vår publik med både konsumentjournalistik och reklambudskap.

Thomas Mattsson understryker att anpassningen till licensmodellen bör ske med försiktighet.
– Jag vill gärna tillstå att också medierna har ett ansvar nu: tillsammans med annonsköparna, alltså ytterst spelbolagen, bör vi säkerställa att anpassningen till den nya licensmodellen sker successivt och på ett seriöst sätt. Det är ingen hemlighet att vi inom Tidningsutgivarna redan diskuterat hur spelreklamen kan utformas och presenteras på ett rimligt sätt.



Dela sidan: