Dela sidan:

Papperstidningens prenumeranter äldre medan de yngre främst väljer digitala kanaler. Dagspressen har haft svårt att attrahera unga – något som Mittmedia vill ändra på. I projektet "Mittmedia och Millennials" vänder koncernen blicken mot den helt digitala gruppen. En potentiell guldgruva av läsare och kunder som fortfarande är öppna för förslag.

– För MittMedia är en bra relation med de helt digitala mediekonsumenterna en ren överlevnadsfråga. Här finns våra framtida läsare och kunder, problemet är att vi inte har tillräcklig kunskap om hur vi ska nå den här målgruppen, säger Mittmedias redaktionella chef Annakarin Lith i ett pressmeddelande.

I projektet kommer MittMedias medarbetare att involveras i idé-och utvecklingsarbetet och koncernen ska bygga bred kunskap genom sin innovationsmodell med Framtidsverkstäder och Safaris. Projektledaren Inger Wallin, till vardags nyhetschef på Dalarnas Tidningar, leder projektetet som bland annat ska borra i aktuell forskning och följa goda internationella satsningar i och utanför mediebranschen. Mittmedia väljer att gå ännu längre:

– Vi behöver gå från teori till praktik för att ha en chans att lyckas skapa nya affärsmodeller som attraherar 90- talisterna. Under sex månader kommer tolv 18-21-åringar att jobba heltid i MittMedia och bidra med egna insikter kring ungas medievanor. De kommer att leda och delta i Framtidsverkstäder, skapa nya nätverk och praktiskt visa hur de vill att lokala och regionala nyheter ska se ut och spridas. Vi är mycket nöjda med det samarbete som vi inleder med Arbetsförmedlingen i Gävle och som möjliggör den här stora satsningen, säger AnnaKarin Lith i en kommentar.

Med "Millennials" menar man i allmänhet de som är födda mellan 1980 och 2000. Mittmedia väljer medvetet att fokusera på 90-talisterna.

– Den tekniska utvecklingen går så fort att det inte längre är möjligt att samla en hel generation under samma "paraply". En 18-åring har naturligtvis helt andra medievanor än en 34-åring, som kan förhålla sig till en verklighet utan det digitala liv de lever nu, säger Inger Wallin i en kommentar.



Dela sidan: