Dela sidan:

Det är TNS Sifo som genomfört mätningen om hur räckvidden för Spotifys reklamförsedda publik ser ut jämfört med publiken inom kommersiell radio.

Studien visar att Spotify Free skulle vara den fjärde största kommersiella radiostationen i Sverige, räknat på räckvidd per vecka (18,1 %). Resultatet visar att Mix Megapol ligger etta, följt av Rix FM och NRJ. Den visar också att lyssnare är mer mottagbara för information när de lyssnar på Spotify än de kommersiella kanalerna.

Den visar också skillnaden mellan Spotify och radio när det kommer till vilka tider på dygnet man lyssnar. Radiokonsumtionen är som störst på morgonen och gillas mest under bilkörningen. Spotify-lyssnandet sker under dagen med en kvällstopp. Favoritaktiviteten är avslappning.

Spotify når hög räckvidd över hela landet men med över-indexering i regioner som Gävleborg, Kalmar, Kronoberg och Västerbotten jämfört med kommersiell radio.

– Genom att identifiera när och var, kan Spotify nå en publik som inte interagerar med radio. Vi hoppas att förbättra både medieköparnas förståelse av ljudmarknaden, men även växa marknaden som helhet, säger Stefan Palmquist, säljchef i Norden på Spotify, i en kommentar.

Undersökningen gjordes på tio europeiska marknader under juni 2015.



Dela sidan: