Dela sidan:

När Couche-Tard köpte Statoil 2012 ingick rätten att använda namnet till 2021, därefter var de tvungna att byta. Stationerna i Sverige och Norge är först i Europa med att byta namn i maj nästa år.

– Det är ett momentum i marknaden och passar sig väl att göra bytet den närmaste tiden, säger Statoils marknadschef Johan Backman.

För Statoils del innebär det en hel del praktiskt arbete såsom att byta skyltar och få till butiksutseendet. Totalt har bensinkedjan 302 fullservicestationer i Sverige.

– Vi har en plan att ladda det nya varumärket med tre saker. Det ska finnas ännu mer produkter för folk i farten, smidiga stopp på våra stationer och ett vänligt bemötande. Vi är redan idag starka i kundservice och har ett bra produktutbud, men detta ska vässas.

Ska ni bli en matkedja?
– Vi ska fokusera mer på snabbmat, kaffe, drycker – sådant som man behöver på vägen. Just för att vi har en kanadensisk ägare i bakgrunden gör att vi kan plocka delar.

Med Circle K vill bolaget locka till sig bland annat yngre och kvinnor.
– Statoil är ett starkt varumärke. Vår utmaning blir att skapa ett lika starkt varumärke på kort tid. Jag tror att sköter vi det här rätt har vi en möjlighet att behålla våra trogna kunder, men samtidigt nå en ny målgrupp i yngre personer och kvinnor. Det blir lättare att ta till sig butiksutbudet med Circle K. Statoil signalerar oljebolag.

Nya Circle K kommer dock inte att ge upp drivmedel utan kommer göra plats för deras varumärke Miles.

– Det namnet ska hänga kvar.

Lojalitetsklubben kommer byta namn från Statoil Extra till Circle K Extra. Under 2016 rullar stora kampanjer ut.

– Jag kommer gärna tillbaka om lanseringskampanjen. Det är svårt att berätta något redan nu ur ett konkurrensmässigt perspektiv, säger Johan Backman.

Statoil ska fortsätta samarbeta med reklambyrån SMFB och mediebyrån Starcom.



Dela sidan: