Dela sidan:

Statoil skrotas – blir Circle K
Det välbekanta varumärket Statoil försvinner under 2016. Då ska bensinkedjan istället heta Circle K.

Anledningen är att det norska oljebolaget sedan 2012 ägs av kanadensiska Couche-Tard. De nya ägarna var bara tillåtna att använda namnet Statoil till 2021.

Namnbytet sker för verksamheterna i Skandinavien, Beltikum, Polen och Ryssland i maj nästa år, det skriver TT.

– Det spelar ingen roll för människors köpbeteende. Många har stationskort och kortet kommer att vara kompatibel med den nya. Dessutom handlar människor bensin i närheten av bostaden. Det vet ägarna mycket väl, och det vet också de reklambyråer som förvaltar varumärket, säger Trond Blindheim, rektor på Marknadshögskolan i Oslo, på Kampanjes fråga om Circle K kommer få kundproblem.

SVT vägrar sända prins Nicolas dop
SVT ger kalla handen till kungafamiljen vad gäller tv-sändning av prins Nicolas dop den 11 oktober.

Enligt uppgift till Expressen har SVT sagt att kvoten av kungliga sändningar redan fyllts under året och att evenemanget blir för kostsamt. Detta blir första gången på 39 år som en svensk tv-kanal inte kommer sända en kunglig högtid.

TV4 har varit och nosat på sändningsrättigheterna förut, men kungafamiljen önskar ha sändningar utan avbrott för reklam.

DN:s Erik Helmerson: TV4:s nollrasism är ett skämt
Rapparen Dani M:s kommande medverkan i TV4-satsningen Lyckliga gatan har skapat starka reaktioner i branschen, på grund av hans konspirationsteorier om bland annat judar.

Nu skriver Erik HelmersonDN:s ledarsida att ”nollrasismen som TV4 är så stolt över begränsar sig tydligen till sådan rasism som väcker debatt, för den gäller alltså inte Dani M, konspirationsteorier och ”Lyckliga gatan”.

TV4 är sedan tidigare i blåsväder sedan Adam Tensta i somras reste sig upp ur Nyhetsmorgons soffa och stegade ut, som en protest mot att TV4 samarbetade med YouTube-profilen Louise Andersson Bodin efter hennes uppmärksammade uttalanden.

”Kanske räknar kanalen med att debatten, alltså den mediala upprördheten, blir mindre denna gång än senast. Det sorgliga är att det förmodligen stämmer”, skriver Erik Helmerson i sin ledare.

Åhléns reklam skapar starka reaktioner
Kunderna har reagerat starkt mot Åhléns nya reklamkampanj Nordiska toner, skriver Expressen.

I reklamen använder sig Åhléns av en modell med slöja, en så kallad hijab, något som får flera personer att uttrycka sig negativt i sociala medier. Kunderna menar att Åhléns genom att visa upp bilden bidrar till en ”normalisering av kvinnoförtryck och islamisering”.

– I vår kampanj tar vi inte ställning för eller emot slöja, och vi uppmanar ingen att börja bära slöja. Men vi vet att många kvinnor i Sverige i dag bär slöja och vi presenterar ett alternativ för dem, säger Weronica Nilsson, PR- och informationschef.

Instagram har nu 400 miljoner användare
Det sociala nätverket Instagram har nu nått 400 miljoner användare världen över. Det innebär att appen har växt med fler än 100 miljoner användare sedan december 2014.

Instagram har stor geografisk spridning. 75 procent bor utanför USA. De allra flesta nya användare kommer från Europa och Asien.

– När Instagram lanserades för nästan fem år sed n var 400 miljoner en avlägsen dröm, skriver Instagram på sin blogg.

Groupon avskedar 1100 och slår igen verksamheter
Rabattkupongsföretaget Groupon går inte alls lika bra som konkurrenten, Schibstedägda Let’s Deal. Nu stänger företaget sin verksamhet i sju länder och sparkar 1100 personer.

Det är framförallt personal som arbetar med sälj och kundservice som får sluta.

Länder som drabbas av nedskärningarna är Marocko, Panama, Filippinerna, Puerto Rico, Taiwan, Thailand och Uruguay. Det skriver Business Insider.



Dela sidan: