Dela sidan:

Facebook utmanar tv med ny mätning
Facebook satsar hårt på video och har nu tecknat ett avtal med mätföretaget Nielsen som ska mäta hur deras videokampanjer står sig gentemot tv:s. Det skriver Facebook på sin blogg.

Facebook har idag 2,5 miljoner annonsörer. Nu ska dessa erbjudas mäta kampanjerna med nya verktyget ”total rating point”. Facebook vill med den nya mätmetoden skapa en starkare koppling mellan tv-plattformen och ny media för att uppmuntra reklam på den senare. Målet är att fler annonsörer ska välja Facebook.

”Med vetskapen om att tv och Facebook kompletterar varandra, inför vi ett sätt för annonsörer att planera, köpa och mäta Facebook videoannonser”, skriver Facebook.

Facebook presenterade nyheten idag. I veckan inleds Advertising Week i New York och Facebook kommer då att berätta mer om mätverktyget för företagen där.

Annonsfritt Youtube släpps i oktober
Youtube kommer enligt uppgift att lansera en prenumerationsmodell för de som vill slippa reklam.

Techsajten Recode har tagit del av ett e-postmeddelande som skickats ut till upphovsrättsinnehavare till innehållet på sajten.

I mejlet står att de måste gå med på nya villkor annars kommer deras videos inte vara tillgängliga från den 22 oktober.

Youtube har varit gratis i tio års tid och rykten har florerat om att tjänsten ska förbereda för betalmodell.

Volkswagens annonsering stoppas i USA
Efter utsläppsskandalen - Volkswagen lägger all annonsering i USA på is för minst de nästa två veckorna. Det skriver Adage.

Biljätten tog bort all marknadsföring relaterad till deras dieselbilar redan förra veckan. Det senaste steget är alltså att ta bort alla kampanjer. Det inkluderar deras nyaste kampanj för en app-plattform som kom ut den 17 september, dagen innan skandalen.

Marknadschefen Vinay Shahani meddelar att Volkswagen just nu utvärderar sin varumärkesstrategi för resten av året och planerar att införa en helt ny strategi inom kort.

I Sverige har Volkswagen fortsatt att annonsera som vanligt.

Vinyl säljer mer än Spotify, Youtube och Vevo tillsammans i USA
Försäljningen av vinylskivor drar in mer pengar till musikbranschen än annonsfinansierade Spotify, Youtube och Vevo tillsammans, enligt en ny rapport från RIAA, skriver Business Insider.

Annonsfinansierade tjänsten genererade intäkter på 163 miljoner dollar det första halvåret 2015 jämfört med 128 miljoner dollar samma period i fjol.

Men dessa ligger i lä gentemot vinyl som drog in 222 miljoner dollar, en ökning med 52 procent.

Mätningen är gjord i USA.

Twitter experimenterar med omröstningsfunktion
Snart kan du få möjlighet att rösta på Twitter. Företaget bekräftar att en sådan funktion har varit på agendan under en längre tid och att det just nu förs experiment.

Omröstningarna ska vara i maximalt 24 timmar.

Det finns dock ingen uppgift om eller när funktionen ska rullas ut till Twitters 316 miljoner aktiva användare, skriver Venturebeat.



Dela sidan: