Dela sidan:

Våren 2014 bildades The North Alliance då ett antal Skandinaviska byråer gick ihop under ledning av norrmannen Thomas Høgebøl. Det nya nordiska nätverket finansieras av riskkapitalbolaget Capman som också äger cirka 60 procent. Resten ägs av cirka 100 nyckelpersoner på de olika byråerna. 

Hur mycket pengar NOA betalade för att köpa upp de svenska byråerna, däribland Åkestam Holst och Great Works, har de inte velat uppge. Men klart är att betalningen skedde genom både kontanter och aktier i det nya gemensamma holdingbolaget i Norge.

Men nu finns det siffror som visar storleken på affärerna. Den första årsredovisningen för NOA:s svenska moderbolag som nyligen har godkänts av Bolagsverket visar hur mycket byråerna värderades till när de köptes.

"Aktier och andelar i dotterföretag redovisas till anskaffningsvärde efter avdrag för eventuella nedskrivningar. I anskaffningsvärdet ingår köpeskillingen som erlagts för aktierna samt förvärvskostnader" skriver NOA som en förklaring till summorna.

Totalt är de svenska NOA-byråerna värderade till nära 200 miljoner kronor. Några nedskrivningar har inte gjorts, vilket betyder att summorna bör vara relativt rättvisade i frågan om vad nätverket har betalat.

Fördelningen ser ut som följer:
Åkestam Holst Group (moderbolag): 139,2 Mkr (100%)
Knock Action Marketing: 10,6 Mkr (81,5%)
Bold Stockholm: 10,6 Mkr (40%)
Åkestam Holst Promenad: 5,7 Mkr (25%)
Promenad Intressenter: 46 800 kronor (25%)

Great Works:
32,6 Mkr (100%)
ArcbyNoA: 50 000 kronor (100% - nystartat)

För dotterbolagen till Åkestam Holst, som designbyrån Bold, anges bara den del av köpeskillingen som gick till de operativa grundarna och ägarna. Den resterande andelen av byrån tillhörde Åkestam Holst Group. Alltså är det resterade värdet inräknat i det förra moderbolagets värde. 

Trots att byråernas värderingar står svart på vitt i årsredovisningen menar NOA:s vd Thomas Høgebøl att de inte ger en korrekt bild av affärerna. Exempelvis vill han inte ge svar på hur stora delar av köpeskillingen som betalades ut kontant, kontra genom aktier i det gemensamma holdingbolaget.
– Vi kommenterar inte i detaljnivå vad bolagen gick för. Men de bokförda värdena ger inte rätt bild. Strukturen i köpen har varit olika för varje bolag. Det är mycket information som ska till för att ge rätt bild, säger han.

Men någon ytterligare information vill han inte ge, med hänvisning till att de inte kommenterar några köpeskillingar.

Årsredovisningen visar också att ägarna har fyllt på en stark kassa. Genom en nyemission har NOA stärkt balansräkningen med drygt 188 miljoner kronor.

Under sitt första verksamhetsår omsatte hela NOA-nätverket 650 miljoner norska kronor och nådde en byråintäkt på 490 miljoner NOK.

FAKTA/ Så gick byråerna 2014

Åkestam Holst
Omsättning: 232 Mkr
Resultat: 10 Mkr
Bold
Omsättning: 25 Mkr
Resultat: 3,3 Mkr
Great Works
Omsättning: 61 Mkr
Resultat: 3,5 Mkr 



Dela sidan: