Dela sidan:

I slutet av augusti gick SVT ut med nyheten att riksdagens trafikutskott tagit emot en hemlig offert från det kinesiska bolaget China Railway construction. De ska ha erbjudit sig att bygga svensk höghastighetsjärnväg som kostar 25 miljarder kronor mindre än Trafikverkets beräkningar – dessutom på halva tiden.

Uppgiften kom från Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott. SVT påstod också att de tagit del av innehållet i den hemliga offerten. Men nu visar det sig att någon sådan inte existerar.
– Direkt efter att nyheten kom i SVT borde jag sagt att det inte finns någon sådan offert ställd till riksdagen. Riksdagen ska inte hantera några sådana här saker och jag själv ska självklart inte göra det heller. Jag har bett om ursäkt för detta, säger Karin Svensson Smith till TV4.

I själva verket ska det ha rört sig om en förfrågan snarare än en offert. Men något sådant papper kan hon inte visa upp.
– Jag slängde det i pappersåtervinningen. Jag antar att det var skickat till fler men det har jag inte eftersökt, säger Karin Svensson Smith till TV4.

Den ursprungliga nyheten i SVT fick stort genomslag. När den nu visar sig vara felaktig menar Ulf Johansson, ansvarig utgivare, att de hade kunnat göra en bättre koll av Karin Svensson-Smiths uppgifter. Exempelvis genom att undersöka om någon formell offert faktiskt lämnats till riksdagen. Samtidigt menar han:
– När ordföranden i trafikutskottet gick ut och sa att det finns en offert så gjorde vi bedömningen att det stämde. Det är en person som har ett förtroendeuppdrag. Men jag vill inte recensera hennes agerande, säger han.

Hur känns det nu i efterhand?
– Varje gång vi har fel känns det som ett misslyckande. Vår ambition är att inte gå ut med felaktiga uppgifter. Det här är något som vi får dra lärdom av.

Flera röster har höjts om att Karin Svensson Smith bör avgå från ordförandeposten sedan nyheten uppdagats. 



Dela sidan: