I morgon fyller Instagram fem år. Lagom till födelsedagen släpper Internetstiftelsen IIS ny statistik över svenskars användande av Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn och Snapchat från den kommande rapporten "Svenskarna och internet 2015".

Användningen av Instagram har ökat i raketfart. 16 procent använde fotoappen 2013, 28 procent 2014 och 40 procent i år. Nästan en fjärdedel av svenskarna, 23 procent, använder Instagram dagligen. Men fortfarande saknas de äldre – ju äldre, desto färre på Instagram.

Däremot finns det ingen brist på yngre användare, speciellt inte på yngre tjejer. 83 procent av tjejer i åldern 12-15 år använder Instagram dagligen.

Även Snapchat är populär hos den yngre målgruppen. Fyra av fem i åldern 12-15 år använder tjänsten någon gång, tre av fem gör det dagligen. Totalt använder 21 procent av alla internetanvändare Snapchat.

Och Facebook fortsätter att öka, samtidigt som de fortfarande mest populär bland svenskarna. 70 procent (68 procent 2014) av internetanvändarna använder Facebook någon gång och hälften gör det dagligen.

– Facebook har blivit vårt digitala fikarum, det är där vi uppdaterar oss om nyheter och skvaller och det är där vi får inbjudningar till fester och evenemang. Finns du inte på Facebook är det helt enkelt svårare att hänga med och ha koll på dina vänner, säger Pamela Davidsson, statistikansvarig på IIS, i en kommentar.

Fakta / användning

• Facebook – 70 %
• Instagram – 40 %
• Twitter – 22 %
• Linkedin – 22 %
• Snapchat – 21 %