Dela sidan:

Det är fler svenskar på Instagram än någonsin. Senast i går rapporterade Resumé om att 40 procent av befolkningen nu har konto på fotoappen – ett guldläge för annonsörerna. 

På onsdagen i förra veckan rullade de första annonserna ut på plattformen. Enligt Facebooks sociala medier-byrå Ingager var deras kunder positiva till att testa annonsering på Instagram – men hatet från användarna lät inte vänta på sig.

"Ge upp reklam för helvete!" och "Jag vill inte se er satans reklam giriga as", skrev några av de som luftade sin skepsis.

Men enligt Alastair Cotterill, kreativ strateg på Instagram, är det naturligt att användare reagerar negativt på reklam till en början.

– Nu har vi lanserat formatet på många marknader och vi har sett att det finns en del kritik till en början – men folk förändrar snabbt sin inställning. Är annonserna av god kvalitet och väl utformade är inställningen snarare positiv – det är därför vi lägger ned så mycket tid på att jobba med varumärkena. Dessutom har varumärken varit en del av Instagram från start – så det i sig är inget nytt fenomen, säger han.

Hur värderar du intresset av att köpa annonser på Instagram kontra Facebook?
– Det finns ett stort intresse för Instagram, och vi ser verkligen en nytta i att låta dem komplettera varandra. Instagram är en plats där användarna förväntar sig inspiration – på Facebook vill de hålla sig uppdaterade om vad som händer i världen. Plattformarna är unika, men fungerar bra som komplement till varandra.

Vad har ni för planer på att utveckla annonserbjudandet på Instagram i framtiden?
– Vi släpper nyheter kring annonserbjudandet hela tiden. Nyligen lanserade vi till exempel en funktion som gör det möjligt att ladda upp 30 sekunders videoannonser. Listan på nyheter är lång.

Har du några exempel på hur annonserna inte ska utformas på Instagram?
– En del annonsörer lär sig med tiden. Det är viktigt att hitta rätt tillvägagångssätt och leverera i rätt tid. Men på det stora hela sköter sig alla riktigt bra. Överlag kan vi se att annonsörerna når bra resultat och det är vi glada för, säger Alastair Cotterill.

Instagrams fem tips för annonsering:

1. Planera
Ta reda på vilken roll ditt företag kan spela på Instagram och bestäm dig för vart ni ska.

2. Referera
Se till att det finns en koppling till ditt varumärke i alla typer av annonser och att annonsen återspeglar det ditt varumärke står för.

3. Berör
Hur kan du berätta en historia som verkligen berör och knyter an till människor? Se till att knyta an på en känslomässig nivå.

4. Optimera
Designa och utforma dina annonser speciellt för Instagram.

5. Inspirera och engagera
400 miljoner människor har Instagram i dag och det är många varumärken som slåss om publiken. Se till att de blir inspirerade, vill kommentera, dela och gilla dina annonser.



Dela sidan: