Dela sidan:

"Sanningen är att vi kunde ha löst det här över en kopp kaffe (utan mjölk) redan för ett år sedan. Det skulle ha sparat oss och de redan hårt pressade svenska mjölkbönderna åtskilliga kronor", står det i början av den långa text som annonsen består av. 

Det hela rör sig om att Oatly i sin marknadsföring använder sig av formuleringar som: "It's like milk but made for humans" och "No milk. No soy. No badness". Dessa vill Svensk Mjölk att bolaget ska tvingas sluta använda, varför de i fjol stämde Oatly.

I copyn till annonsen radar Oatly upp deras version om varför de båda parterna nu möts i marknadsdomstolen och forskning som pekar emot att mjölk är nyttigt för människan och miljön.
– Vi vill föra upp en diskussion om hälsa, hållbarhet och miljö. Havrebaserade livsmedel är en del av det. Med annonsen vill vi berätta om att rättegången i grunden handlar om mjölkindustrins ovilja att ta debatten, säger Oatlys presschef Catharina Henriksson.

Varför valde ni att göra en uppslagsannons?
– Vi gör olika typer av marknadsföring – inte minst våra förpackningar. Det här var ett sätt att göra det på.

Hur kommer ni att agera om Svensk Mjölk vinner?
– Det är för tidigt att säga.

Ni vänder er mycket mot mjölken i er kommunikation. Varför är det nödvändigt?
– Oatlys mål är att göra goda och hälsosamma produkter som belastar miljön minimalt. Vi riktar oss till alla människor, även de som dricker mjölk, och vi måste få tala om för konsumenter att vi finns och att vi är bra.

I annonsen pushas det även för att vem som helst kan följa utvecklingen under dagen genom undersajten oatly.com/dåligstämningikyldisken.

Oatly har tidigare prisats för sin marknadsföring. Deras byrå är Forsman & Bodenfors.



Dela sidan: