Dela sidan:

Lars Ander avled under måndagskvällen till följd av en kort tids sjukdom. Han tog över mediekoncernen NWT, med 14 dagstidningar och fem gratistidningar, år 2000. Lars Ander och NWT gjorde ett rejält klipp 2006, då NWT köpte en del av Blocket.se och därmed blev ägare till 2,7 procent av Schibsted-aktierna. Koncernen äger även 20 procent av Bergens Tidende. 2014 sålde familjen Ander sin 50-procentiga del i Helsingborgs Dagblad.

Lars Ander var en betydelsefull person i Mediesverige, något som mediecheferna vill minnas.

– Jag minns Lars som en principfast, konsekvent och oerhört duktig affärsman. Jag beundrar honom för att han, med egna medel, byggt upp NWT-koncernen till ett av landets mest solida mediehus där övertygelsen om närheten till den lokala kunden alltid varit i fokus, säger Sören Axelsson, koncernchef och vd för Eskilstuna-Kuriren.

Vad innebär hans död för NWT-koncernen?
– Det vet jag inte, men jag är övertygad om att Lars inte slarvat på den punkten heller. NWT:s framtid ser fortfarande ljus ut.

Mats Muregård är vd på NWT och stod därför Lars Ander nära.

– Jag minns honom som en mycket kraftfull personlighet. Han hade mycket stor kunskap om branschen och ett enormt kontaktnät både nationellt och internationellt. För mig blev han en mentor då jag kom in i branschen.

Vad beundrar du mest av det han gjort?
– Det jag beundrar mest är hans långsiktighet i alla affärer som gjorts. Engagemanget i Schibsted är en del av detta. Där förutsåg han att NWT-koncernen genom sitt ägande skulle få nytta av den digitala kompetens och erfarenhet som finns i Schibsted. Genom att sitta kvar som ägare och inte ta ut de kortsiktiga vinsterna så har förutsättningar skapats för ett för NWT-koncernen viktigt samarbete.

Vad innebär hans död för NWT-koncernen?
– Givetvis kommer det att bli ett tomrum som är svårt att fylla. Nästa generation inom familjen Ander har deklarerat att de fortsatt har för avsikt att vara aktiva ägare vilket är bra för framtiden. För oss som verkar i den dagliga driften så gäller att tidningen ska fortsatt komma ut varje dag samtidigt som den digitala transformeringen fortsätter.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, berömmer Ander för hans näsa för affärer.
– Han var en karaktär och spännande person på flera sätt. Det var mycket framsynt av honom att investera i Schibsted. Jag var kritisk till att han inte återinvesterade i mer i NWT-koncernen. Men jag tror att han såg att hans investering i Schibsted och verksamheterna i NWT-koncernen på något sätt skulle höra ihop i framtiden. Han var visionär på det sättet, även om han kanske inte skulle uttryckt det i termer av digital plattform så ledde hans affärsinstinkt honom åt det hållet. Så agerar skickliga affärsmän.

Vad kommer hända med NWT?
– Familjen Ander är ju fortsatt engagerad i NWT så det är möjligt att det finns en fortsättning där. Men internationellt har vi sett att det blir allt svårare för familjedynastier att föra mediebolag vidare genom en så kraftfull strukturomvandling som vi upplever nu.

Thomas Peterssohn, vd på Mittmedia, säger:
– Jag har bara träffat honom ett fåtal gånger i branschsammanhang och hade ingen personlig relation till honom. Men jag har alltid haft stor respekt för Lars Ander.

Vad beundrar du mest av det han gjort?
NWT-koncernen är otroligt välskött. Lönsamhetsmässigt ett unikum i svensk dagspress. Dessutom har de gjort fantastiska affärer genom åren, inte minst på det sätt som ägandet i Schibsted har utvecklats.

Vad innebär hans död för NWT-koncernen?
– Det kan jag inte bedöma, säger Peterssohn.

Martin Alsander är vd och koncernchef på Stampen.
– Jag hann aldrig träffa Lars Ander personligen, men kan ju familjens och koncernens historia, och är som de flesta imponerad av hur flera generationer byggt så klokt och lönsamt över tid, säger han och fortsätter:

– Det som fascinerar är att man både jobbat med kapitalet och verksamheterna parallellt utan att tappa fokus på någondera. Kloka och lönsamma innehav och lönsamma verksamheter. Det kräver god affärsnäsa.

Vad innebär hans död för NWT-koncernen?
– Det vore fel av mig att spekulera i. Rent generellt är förstås generationsskiften i ägarledet alltid utmaningar. Men det är en fråga för familjen och koncernen, inte oss andra.



Dela sidan: