Dela sidan:

Det är i en krönika i ETC som Maria Sveland vänder sig emot vad hon kallar den farliga tystnaden. Hon tar upp både American Apparels sexistiska reklam, som gjorde att "Genusfotografen" Tomas Gunnarsson utsåg företaget till "Årets sexist". Men också SD:s tunnelbanekampanj som fick stor uppmärksamhet i somras.

"En av högerns märkligare idéer handlar om att vänsterns protester mot SD och rasister bara ger dem den uppmärksamhet de vill ha (...) Det var inte heller någon idé, menade ledarskribenter och krönikörer, att protestera mot SD:s hatkampanj mot tiggare i tunnelbanan tidigare i somras, skriver Maria Sveland i krönikan.

Vad gäller American Apparel tar hon upp att flera ledarskribenter ifrågasatte Tomas Gunnarssons pris – att det var han som förtryckte kvinnor genom att påpeka sexismen. Hon skriver att det är tack vare de högljudda protester mot företagets reklam som gjort siffrorna sviker och att konsumenter väljer att köpa sina kläder i andra butiker. Att om de inte vågat eller orkat så hade både sexismen och rasismen normaliserats.

"Att högljutt kritisera rasister, sexister, homofober och andra tokar är aldrig fel. Det är den farliga tystnad¬en som legitimerar och flyttar gräns¬er för vad som är möjligt att säga".

Resumé har i flertalet artiklar rapporterat om American Apparels sexistiska reklam. I fjol fick företagets vd Dov Charney sparken efter långvariga anklagelser om sexuella trakasserier och i måndags förra veckan ansökte bolaget om konkursskydd.



Dela sidan: