Dela sidan:

Undersökningen är genomförd av Yougov på uppdrag av Reklamkraft som är ett samarbete mellan de kommersiella tv-husen. De har låtit folk svara på hur de upplever kvaliteten på olika leverantörer av rörlig bild.

Noterbart är att fler tycker Youtube håller en högre kvalitet än tidningarnas tv-satsningar. 37 procent av de svarande anser att tidningarna håller en låg kvalitet (1+2), medan endast 14 procent (4+5) tycker motsatsen.

Jämfört med den senaste mätningen i juni har dessutom antalet människor som anser att tidningarnas kvalitet på webb-tv:n är undermålig ökat, medan attityden till Youtube har förbättrats något.



18 procent anser att Youtube håller en låg kvalitet (1+2) medan 34 procent har en positiv syn på plattformens kvalitet.

Fär de kommersiella tv-husen, som har beställt mätningen, visar resultatet att 13 procent anser att deras innehåll har låg kvalitet, medan 34 procent tycker att det håller en hög kvalitetsnivå.



De båda kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen är de två som just nu satsar hårdast på rörlig bild. Trots tunga investeringar verkar publiken, av mätningen att döma, inte uppskatta deras leverans än så länge. Men båda argumenterar för att den starka tillväxten i antalet tittare vittnar om motsatsen.

– Vår viktigaste värdemätare är att det faktum att allt fler tittar på Aftonbladet TV. Förra veckan slog just morgonprogrammet rekord med i snitt 645 000 startade strömmar varje dag och därmed en veckosumma på 3,2 miljoner. Det är ett tydligt kvitto på uppskattning. Vi tar självfallet den här typen av undersökningar på största allvar, men vi behöver veta mer innan vi drar bestämda slutsatser. Vi är fortfarande en ung bransch jämfört med gammel-tv och vi är annorlunda, vilket i sig säkert kan påverka hur publiken ibland uppfattar oss, säger Jan Scherman, affärsområdeschef tv på Aftonbladet.

– Det är en internetpanel som beställts av de traditionella broadcastingkanalerna, men jag egentligen inte värdera den mer än att konstatera att de negativa kvalitetsvärdena ökar för både de så kallade riktiga kanalerna och vad som här kallas för "tidningshus". Men det är ju omöjligt att veta om tittarna syftar på partiledarutfrågningar och ambitiösa direktsändningar som exempelvis Expressen TV och Aftonbladet TV gör, eller om man avser enklare webb-tv inslag som små lokaltidningar producerar?, undrar Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Livesändningar och breaking news-bevakning är en central komponent i bådas satsningar. Den nya tekniken gör det enklare att snabbt ta sig ut på fältet och börja sända. Även om den tekniska utvecklingen går framåt i snabb takt tar det tid innan tittarna vänjer sig vid det nya sättet att konsumera nyhets-tv, menar Scherman.

– När TV4 startade i september 1990 bemannades Europas då mest moderna kontrollrum med dubbelbemanning. Risksäkerheten var så låg. Att distribuera rörlig bild till mobilen eller paddan, oavsett om du befinner dig i Jokkmokk eller Ystad, kräver en utveckling som inte finns från dag ett. Men det är en resa och det blir bättre för varje dag som går. Enkelheten förfinas.

Thomas Mattsson ifrågasätter relevansen i att ställa deras livesända bevakning mot innehåll som är färdigpaketerat.

– Jag är inte så upptagen av vad folk säger i undersökningar, det är ju den egentliga mediekonsumtionen som är relevant att följa och Expressen TV är en viktig del av vårt helhetserbjudande: det är kombinationen av text, bild och tv som skapar en fullödig nyhetsupplevelse och samtidigt som vi är ödmjuka inför utmaningen att skapa "framtidens nyhets-tv" är det ändå inspirerande att samarbeta med alla från AP, Reuters och senast BuzzFeed för att erbjuda ännu mer innehåll.

Hur tycker du att er tv-satsning har tagits emot hittills?
– Vi är mycket nöjda, nya Expressen TV är ju inte igång än – vi rekryterar och bygger tevestudior för fullt här – men vi ser redan snabb tillväxt. Förra veckan ökade mobil-tv med 100 procent och desktop-tv med 61 procent, och vi var mycket nära ett rekord. Förklaringen är förstås duktiga medarbetare, inte minst alla nya, men också den omfattande livebevakningen. Bara idag har det ju varit en mycket ambitiös bevakning av terrordåden i Israel och flygkatastrofen i Ukraina.

FAKTA/Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 18-21 september har sammanlagt 1014 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18-74 år.



Dela sidan: