Dela sidan:

Den 15 oktober 1995 lanserade Trygg-Hansa som första svenska försäkringsbolag sin hemsida. På den tiden kallades den "Varuhuset" och med dagens mått mätt var utformningen högst rudimentär. Men det som betraktas som hygienfaktor i dag ansågs vara ett modigt experimenterande i mitten av 90-talet (året därpå sattes den famösa rubriken "Internet är en fluga" till en intervju med kommunikationsminister Ines Uusmann).

– Man fattade beslutet att vi skulle revolutionera försäkringar genom att gå från lokalkontor till att serva kunderna via telefon. Då var det ett gäng medarbetare som tog mod till sig och gick till ledningen. Man kan säga att de inte höll med Ines Uusmann – de trodde att webben var framtiden, och de hade en övertygande pitch. Så de fick en påse pengar, vilket var ett väldigt modigt beslut på den tiden, säger Trygg-Hansas vd Johan Agerman.

Hemsidan snickrades ihop av en intern arbetsgrupp tillsammans med det hajpade it-bolaget Spray.
– Det som var riktigt coolt var att det gick att använda våra tjänster direkt på hemsidan. Det gick att köpa försäkringar på nätet redan 1995. Tittar man tillbaka var det ett väldigt framsynt beslut, och ser man till statistiken var Trygg-Hansa med där uppe i toppen bland alla sajter.

Att vara tidigt ute på nätet bar frukt. År 1998 hamnade Trygg-Hansas sajt på plats fyra i Internet Worlds sammanställning av de största webbplatserna i Sverige. Bara Aftonbladet, Bokus och SEB låg före. Så ser det förstås inte ut i dag, men Trygg-Hansa har fortsatt lägga stor kraft på det digitala utvecklingsarbetet.
– Vi har inte alltid varit bäst, men legat väldigt långt framme på nätet. Vi har vunnit flera priser under den här tiden, berättar Johan Agerman.

Mellan 2011 och 2015 dubblerades trafiken till deras sajt enligt interna siffror. Totalt sett står digitalt för cirka 20 procent av affären. Det stora mobila paradigmskiftet har också slagit igenom på allvar då hälften av besökarna nu kommer från mobila enheter.
– Nu är det mobilen som styr. Tidigare gjorde man webben först och utvecklade senare för andra enheter. Nu är det tvärtom. Vi utvecklar först för mobilen. Det är där vi måste lägga krutet.

Trygg-Hansa tog nyligen det vägledande beslutet att fasa ut all tryckt korrespondens.
– Vi kommer sluta skicka papper till våra kunder. Vi ska köra helt digitalt så snabbt som möjligt. Helst redan till årsskiftet. Det är en miljöfråga men också en kundservicefråga. De vill inte ha en massa brev som ligger och skräpar, utan vi samlar all information på sajten som man kan logga in på via Bank-ID, säger Johan Agerman.

När blir ni en helt digital business?
– Vi kommer fortsätta med telefon för det gör våra kunder. Men vi kommer att vara mycket bättre på att göra proaktiv kommunikation via digitala medier som gör det mycket mer kostnadseffektivt. Men man får inte glömma att det är en mänsklig business, särskilt vid exempelvis personskador. Då måste man kunna ha en personlig kontakt.

Hur gör ni för att hänga med och att fortsätta ligga i framkant?
– Dels försöker vi vara ute och titta på vad andra gör. Vi använder oss av olika typer av konsulter, både traditionella i skjorta och kostym, men också de som inte har arbetat med försäkringsprocesser i 15 år. Det handlar också om att kunna rekrytera människor som är duktiga digitalt och har förutsättningar att bli ännu bättre. Vi måste bygga upp vår egen kompetensbas och inte bara hyra in.



Dela sidan: