Dela sidan:

Reklamen det bråkas om är den där mäklare ses skåla på en takterass. Mäklarsamfundets Stockholmskrets har i en ny skrivelse uppmärksammat Mäklarsamfundets styrelse på reklamfilmen, skriver SvD idag. ”Det har varit standard hos många fastighetsmäklare att ta ut hundratusentals kronor i arvode” säger speakerrösten i filmen medan Hemverket marknadsför sitt fasta arvode på 10 000 kronor.

– Vi har anmält Hemverket till Mäklarsamfundets Disciplinnämnd då vi anser att de genom sin TV-reklam ”uttalat sig offentligt nedsättande om fastighetsmäklarkåren”, vilket strider mot Mäklarsamfundets stadgar. I sin tv-reklam framställer de fastighetsmäklare i allmänhet som festprissar som tar hundratusentals kronor betalt för varje förmedling och det överensstämmer inte med verkligheten. Många av mäklarna runt om i landet har tvärtom svårt att få ekonomin att gå ihop och jobbar hårt för sina arvoden. Det är oerhört tuff konkurrens om uppdragen på dagen marknad, säger Catharina Lager Sundberg, ordförande för Mäklarsamfundets Stockholmskrets styrelse, till Resumé.

Kommer ni att vidta åtgärder, i stil med en anmälan till Reklamombudsmannen?
– Nej, vi har i dagsläget endast gjort en anmälan till Mäklarsamfundets Disciplinnämnd.

Hemverket möter kritiken i Svenska Dagbladet. De menar att det snarare handlar om att reklamen skojar med konkurrensen.

– Några kanske kallar oss mäklarnas Ryanair, men vi tar faktiskt hand om våra kunder. Jag skulle kalla oss för mäklarnas Ikea, säger Imre Marton, vd på Hemverket.se, till Svenska Dagbladet.

Mäklarsamfundets chefsjurist Jonas Anderberg har, enligt SvD, i ett brev till Hemverket skrivit att man vill pröva ”om förmedlingstjänsten är förenlig med Mäklarsamfundets stadgar och etiska regler”.

– Det är således inget som Stockholmskretsen påtalat och därmed inget jag kan uttala mig om, säger Catharina Lager Sundberg.


Dela sidan: