Dela sidan:

Ett möte angående spelannonserna hölls i fredags med civilminister Ardalan Shekarabi och Expressen och Aftonbladet plockade redan i helgen bort ett flertal annonser som såg ut som ”native”. Men Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker sade så sent som igår till Resumé att de inte agerat.

Har ni plockat bort några spelannonser?
– Det har vi inte gjort – utan följer framöver TU:s rekommendationer om hur spelannonser ska se ut, sade Alexander Lydecker igår.

Så ni har inte tagit bort några annonser sedan mötet i fredags?
– Nej. Däremot kommunicerar vi med våra kunder om att vi nu följer TU:s direktiv. Troligtvis är det bara så att vissa kampanjer har slutat när ni har kollat, säger Alexander Lydecker.

Så var alltså inte fallet. Efter de nedplockade annonserna i helgen inleds nu processen att anpassa övrig displayreklam till de nya principerna.

De nya principerna innebär:
– Stopp för annonsbudskap om bonusar.
– Gemensam annonsmärkning.
– Stopp för anonyma vinnarberättelser.
– Säljbolag etc måste följa TU:s rekommendationer.

Expressen och Aftonbladet har bestämt de nya principerna i samråd med bland annat Nyheter 24 och Metro, och BOS (Branschorganisationen för Onlinespel).

Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen kommenterar förändringarna för Resumé:

– Expressen och Aftonbladet har försvarat rätten att publicera spelreklam från utländska spelbolag inom EU i både brotts- och förvaltningsdomstolar, men parallellt har vi också varit en del av TU:s arbete med att ta fram rekommendationer för hur spelreklamen bör utformas för att leva upp till både lagstiftning och tidningarnas egen ambition om ett socialt ansvarstagande, säger han och fortsätter:

– TU-rekommendationerna tillåter ”tydliga, begripliga och faktamässigt korrekta” annonsbudskap om bonusar, men vi kommer tills vidare att avstå sådana helt för att i dialog med spelbranschen arbeta fram rimliga former för hur sådana skulle kunna utformas. Vi blir också mer restriktiva med reklam med anonyma vinnarberättelser och Aftonbladet och Expressen kommer dessutom att införa en gemensam annonsmärkning som vi hoppas att fler nyhetsmedier ansluter sig till.

Aftonbladets chefredaktörer Jan Helin menar att de förekommit brister i spelreklamens utformande.

– Jag ställer mig helt bakom de nya riktlinjerna för spelannonsering från Tidningsutgivarna. Självreglering har en lång och lyckosam tradition i Sverige av att bevara och försvara god publicistisk sed.

– Det har i spelannonseringen, liksom tidigare inom andra branscher, förekommit brister i hur budskapen formulerats ur ett etiskt perspektiv. De nya riktlinjerna erbjuder bra och tydliga former för mediebranschen att ta ansvar för budskapen vi ger spridning, säger Jan Helin, chefredaktör Aftonbladet.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare i BOS, säger till Resumé:
– Branschorganisationen för Onlinespel verkar för en sund och säker spelmarknad. Vi välkomnar därför de här riktlinjerna. Vi tror att Expressens och Aftonbladets initiativ, tillsammans med spelbranschens egen etiska standard, kommer att lägga en god grund för en ansvarsfull marknadsföring.

Läs TU:s rekommendationer till medierna här.


Dela sidan: