Dela sidan:

Livsmedelsbranschen kvalar inte ens in på listan över de största annonsörerna online, trots att de investerar allra mest i reklam i Sverige. Det visar en ny undersökning som gjorts av TNS-Sifo.

Internetmedier och sajter är den bransch som syns mest digitalt, vilket uppges vara en följd av deras annonsering för det egna varumärket eller reklam för en produkt eller tjänst som är digital, såsom Blocket.se.

Bilar- och mc-återförsäljare är två på listan. 5,6 procent av alla annonser på nätet är reklam för spelbranschen.

– Vi har ett spelmonopol i Sverige som förbjuder spelbolag att marknadsföra sig via svenska medier - det så kallade främjandeförbudet - men ett spelföretag som sitter på exempelvis Malta och annonserar på internet slinker igenom det nätet, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i en kommentar.

Bransch

Digital annonsering

Andel av total

 

MSEK

digital annonsering

1. INTERNETMEDIER OCH SAJTER

233 688 MSEK

8,1 %

2. BILAR-/MC-ÅTERFÖRSÄLJARE

180 859 MSEK

6,3 %

3. LOTTERIER, SPEL

161 388 MSEK

5,6 %

4. FILMBOLAG

153 350 MSEK

5,3 %

5. PERSONBILAR

143 142 MSEK

5,0 %

6. FASTIGHETSMÄKLARE

130 275 MSEK

4,5 %

7. DAGSTIDNINGAR

125 342 MSEK

4,3 %

8. POPULÄRTIDNINGAR

97 796 MSEK

3,4 %

9. KONSULTER

71 048 MSEK

2,5 %

10. MOBILTELEFONOPERATÖRER PRIVAT

61 777 MSEK

2,1 %

Reklammätningen gjordes 1 januari-30 september 2015 och visar bruttoinvesteringar för displayannonsering för cirka 200 sajter och mobilmarknadsföring.



Dela sidan: