Dela sidan:

Lars Axelsson lämnade jobbet som vd för designbyrån Brand Union tidigare i år. Efter en period av arbete i egen regi har det blivit dags att kliva på hans första uppdrag på kundsidan – som CMO på Telia i Sverige. Dagens Media var först med att rapportera om jobbet.
– De hade bestämt sig för att de vill ha mig till jobbet. Till en början var jag avvaktande men efter hand tyckte jag det lät mer och mer spännande. De har en otroligt stor förändringsagenda inom Telia just nu och det triggar mig. Det känns spännande med en ny organisation och nya förutsättningar. De gör ordentliga förändringar i verksamheten, säger Lars Axelsson till Resumé.

Han har tidigare arbetat med Telia som kund. Då som ansvarig projektledare på deras byrå DDB Stockholm. När han nu kliver in på "andra sidan" är uppdraget att se över hur kommunikationen tas fram och vad som ska sägas.
– Telia har varit i en utsatt situation, och det har hänt saker i bolaget. Men jag har pratat mycket med Hélène Barnekow (vd, Telia Sverige) och träffat Johan Dennelind (koncernchefen) och fått ett otroligt stort förtroende för dem. Sedan kommer jag in med egenskaper som de inte har idag. Det ska bli kul att använda all kunskap från konsultsidan in i verksamheten. Jag kan nog tillföra mycket – och det blir en skön utmaning, säger han.

Telia har kämpat med sin kommunikation sedan "Telia-familjen" skrotades 2010. På frågan om vad han ska göra för att hitta ett nytt vinnande koncept finns ännu inget tydligt svar. 
– Jag vet att det är svårt att hitta ett koncept som till exempel ICA har lyckats skapa. Men generellt tror jag att företag måste ta ett större ägarskap över varumärket och själva veta vad man vill göra. Man får inte alltid hamna i händerna på konsulter, utan det krävs en otroligt tydlig intern ambition kring vad man vill göra. Telia verkar på en stenhårt konkurrensutsatt marknad, och då måste man vara tydlig med vad man gör och vårda kunderna man har.

När nya marknadschefer tillträder brukar de gamla byråerna hänga löst. Men DDB behöver inte oroa sig i nuläget, vad det verkar. 
– Det är populärt att komma in som ny och göra om allt. Det är inte min ambition eftersom det är oftast inte är där problemet sitter. Men vi befinner oss i en förändringsprocess och kräver den bästa kompetensen runt omkring det.

Lars Axelsson har en gedigen erfarenhet i branschen. Tidigare har han bland annat varit vd på Lowe Brindfors och konsult på Kreab. Han tillträder sitt nya jobb i mitten av november, och kommer parallellt att avsluta några av sina nuvarande sidoprojekt. 



Dela sidan: