Dela sidan:

Resumé har i flera artiklar berättat om hur Telia Sonera slutade att annonsera i SvD, som enligt våra källor berodde på reportern och börskrönikören Patricia Hedelius bok om bolaget. Enligt Patricia Hedelius försökte Telia Sonera även dra tillbaka den enda intervju hon fick med bolagets vd Johan Dennelind.

Telia Sonera hävdar själva att de inte känner igen sig i beskrivningen att de försökt dra tillbaka intervjun och att de är "öppna mot journalister".

Bolaget ställde inte heller upp i en intervju med Resumé, när vi ville prata om den stoppade annonsaffären.

Bolaget har under de senaste åren varit skandaltyngd. 2013 skakades det av en mutskandal i Uzbekistan och ledningen byttes ut som följd. I våras avslöjades en ny mutskandal av SVT:s Uppdrag Granskning och nyhetsbyrån TT – där det framkom att bolaget ska ha hjälpt Azerbadjans presidentfamilj att stjäla 6 miljarder kronor från landet.

Den nya ledningen har förespråkat öppenhet och transparens sedan den tillträdde. Jeanette Fors-Andrée tycker att bolaget under åren har blivit bättre på kommunikationen – även om det finns mycket mer att göra.
– Den har blivit bättre. Det är ett stort plus. Med deras nya vd är de mer öppna och transparenta. Lärdomarna finns där men det finns mer att göra för att visa det i konkreta åtgärder som att ge intervjuer när medierna vill det, säger hon.

Kan de vinna tillbaka sitt förtroende?
– Ja, på sikt kan de göra det. Men då handlar det att visa var de står någonstans i praktiken med konkreta handlingar. En sådan sak skulle kunna vara så enkelt som att ge en intervju.

Vad ska de göra?
– Jag tror att de behöver konkretisera hur transparensen och öppenheten ska yttra sig i praktiken. Det kan handla om att vara öppen i hur affärsprocesserna ser ut, vilka investeringar som görs i andra länder och vilka interna organisationsförändringar som har krävts för att komma bort från förtroendekrisen som de har varit med om.

Att bolaget enligt Patricia Hedelius försökte dra tillbaka sin intervju är inte heller en bra strategi, säger Jeanette Fors-Andée.
– De tjänar på att vara öppna och leva sig in i transparensen och öppenheten som de förespråkar. Men att lägga locket på är ett vanligt misstag. I ett sådant sammanhang när man känner sig lite klämd tar många hellre ett steg tillbaka, säger hon och fortsätter:

– För ett bolag som har ett skadat varumärke måste arbetet bli mer intensivt med värderingarna som man förespråkar – man måste visa dem i handling.



Dela sidan: