Dela sidan:

Certifieringen ges ut till de byråer som inte bara uttalat att de vill främja jämställdhet, utan också jobbar aktivt för att uppnå ordentliga förändringar i organisationen.

Tanken är att en oberoende kommitté ska samla information om exempelvis löner och fördelning av män och kvinnor i ledande positioner när en byrå ansöker om certifiering. Sedan ska kommittén föreslå sätt att uppnå en mer jämställd byrå – uppnås målen blir byrån certifierad.

– Vi kommer inte att sätta upp orealistiska mål som att en byrå som består av åtta procent kvinnor ska ha 50 procent kvinnor inom ett år. Målen kommer att vara realistiska och flyttas fram allt eftersom, säger Erin Carpenter som jobbar med projektet, enligt Adweek.

Grundaren av 3 Percent Conference, Kat Gordon, fick idén för ett tag sedan och den blev verklighet efter att en undersökning gjorts bland 328 kvinnor som är anställda på byråer.

3 Percent Conference jobbar för jämställdhet och namnet kommer sig av att när de grundades var bara tre procent av CD:s på amerikanska byråer var kvinnor.



Dela sidan: