Dela sidan:

Vi konstaterar att vi lever i en social värd, något även företagen har förstått. Under förra veckan rapporterade amerikanska eMarketer att 88 procent av alla företag i USA har en närvaro på minst en sociala medier-plattform. Därför förutspås det i prognoser att reklam på bland annat Facebook och Instagram kommer att överstiga 29 miljarder dollar under 2016.

Adweek har frågat företrädare för flera byråer om hur företag ska röra sig på plattformarna. Här kommer en miniguide på de viktigaste sociala plattformarna.

Instagram: 100 miljoner användare – en dubblering på 18 månader. Har sedan september utökat annonserbjudanden från åtta till 38 länder och adderat 30 sekunders-annonser, introducerat ett premiumformat kallad Marquee. Instagram samarbetar även med Facebook kring statistik.
”Förmågan att kombinera Facebooks guldgruva av användardata och inriktning och med Instagrams visuellt drivna, mycket engagerade publik tillåter marknadsförare att prata med konsumenterna med mycket högre nivåer av förfining ", säger Kyle Bunch, vd för social på R / GA , till Adweek.

Snapchat: 100 miljoner dagliga användare, fyra miljarder videovisningar per dag. ”Den hetaste appen erbjuder målgruppsanpassning på många situationer, där livevenemang kanske är det bästa av dem. iHeartRadio fick nyligen ta emot 340 miljoner Snapchat-impressions under sin tvådagars musikfestival utanför Las Vegas”. Appen kan även rikta sig mot män och kvinnor med utvalda annonsörer och rikta sig mot användare som är äldre än 18 (gränsen för alkoholintag). Bud Light och Jim Beam har testat detta i USA.

Twitter: 316 miljoner månatliga användare. Når 700 miljoner totalt. Nyligen presenterade produkter är bland annat autoplay-videor som syftar till att locka de som annars annonserar i tv. Varumärken som Sony och Heineken har redan hoppat på detta. Nytt är också ”Promoted Tweets” som Resumé tidigare har skrivit om. Dessa gör att tweets får större och bredare spridning och promoted trends ökar synligheten för tweets i trendflödet i 24 timmar.

Facebook: 1,5 miljarder användare per månad, 968 miljoner om dagen. Har hittills i år 7,1 miljarder dollar på annonser. Sedan i augusti har Facebook rullat ut sex nya annonsprodukter. Paraplyet över dessa är TRP (target-rating-point). Facebook har bland annat inlett samarbete med mätföretaget Nielsen som ska kontrollera hur väl Facebooks videospottar står sig mot tv-annonser. Facebook har i höst även släppt ett verktyg som mäter hur många tittare som minns en annons. Företaget har även låtit återförsäljare skapa relevanta och aktuella annonser baserat på de produkter som människor har besökt på deras app.

Läs om ytterligare plattformar här.


Dela sidan: