Dela sidan:

Det var år 2009 som Lowe Brindfors säkrade uppdraget för Swedbank som då beräknades vara värt mellan 7-15 miljoner kronor i årlig byråintäkt. Senare gick byråns vd Björn Larsson och blev koncernmarknadsdirektör på banken, och tillsammans tog de fram det animerade reklamkonceptet "Under eken".

Men vid årsskiftet bytte Björn Larsson arbetsplats till Coop, och nu väljer alltså Swedbank att göra sig av med Lowe Brindfors. 
– Det stämmer att vi byter byrå, säger Johan Bryngelson, marknadschef på Swedbank Sverige.

Banken har valt att istället anlita Forsman & Bodenfors. 
– Forsman finns sedan tidigare i Swedbank-familjen genom sitt samarbete med Fastighetsbyrån. För oss var det naturligt att vända oss till Forsman Bodenfors, både med tanke på att de redan har uppdrag inom koncernen men framför allt för deras djupa och breda kompetens. Vi delar till stor del samma värderingar och tilltalas av deras syn på kommunikation, säger Johan Bryngelson. 

Byråbytet innebär med största sannolikhet att det särspräglade manéeret hamnar på sophögen. 
– Vi kommer i samband med bytet att se över vårt reklamkoncept, meddelar Swedbanks marknadschef.

Så sent som för två veckor sedan utsågs Swedbanks marknadsdirektör Stina Falklind-Gross till Sveriges bästa marknadschef i kategorin banker. Då hyllade hon konceptet "Under eken". 
– Vi har fått otroligt höga värden avseende avsändare identitet och observation. Under de senaste åren har vi även blivit mera effektiva i vår marknadsföring genom nya marknadsföringsmodeller, sa hon till Resumé.

Golin (som ingår i Lowe Brindfors) behåller däremot pr-uppdraget för banken. Vd Anette Gårdö tillbakavisar också påståendet att Swedbank skulle vara en av deras största kunder.



Dela sidan: