Dela sidan:

Schibsted Sverige ökar resultatet
Schibsteds svenska verksamhet visar en uppgång vad gäller omsättning och resultat under kvartal tre. Omsättningen uppgick till 1 245 (1 213) miljoner kronor och resultatet (EBITDA) till 267 (237) miljoner kronor. Det senare en ökning med nära 13 procent.
– Vi fortsätter att utveckla och stärka vårt digitala ekosystem. Alla verksamheter inom Schibsted Sverige redovisar goda resultat och vi befäster vår ledande position på marknaden, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal, i en kommentar.
Svenska Dagbladet ökade resultatet med en miljon till fem miljoner under tredje kvartalet. Hittills i år har tidningen ökat resultatet från 18 miljoner till 36 miljoner. Intäkterna minskade från 217 till 216 miljoner kronor. Onlineintäkterna, från annons och digitala prenumerationer, ökade i tredje kvartalet med 26 procent från 27 miljoner kronor till 34 miljoner. Annonsintäkterna i print minskade med tio procent.
Aftonbladet ökade resultatet (EBITDA) från 61 miljoner till 63 miljoner. Intäkterna minskade från 494 miljoner till 471 miljoner. Av dessa kom 295 (345) miljoner från tidningen och 176 (149) från online. Printannonseringen minskade med 19 procent. Aftonbladet har alltså en del att jobba med i omvandlingen.
Schibsted Growth – med tillväxtportföljen – ökade intäkterna till 256 (325) miljoner i Q3. EBITDA ökade till 66 (54) och vinstmarginalen till 26 (23) procent. Schibsted har Hitta.se att tacka för ökningen. Läs hela kvartalsrapporten här.

Sahlin till SD: Gör upp med Avpixlat
Mona Sahlin
, regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism, mötte under torsdagskvällen Sverigedemokraternas Linus Bylund i en debatt i Aktuellt. De diskuterade då näthatets koppling till de många bränderna på asylboendena, med tanke på Jimmie Åkessons avståndstagande på Facebook. Mona Sahlin anser inte att det Åkesson skriver är tillräckligt och kritiserar SD för att ha stark koppling till näthatet.
– Mellan näthatet och Avpixlat finns det en tydlig koppling. Och mellan Avpixlat och Sverigedemokraterna finns det en glasklar koppling. Då räcker det inte med att ta avstånd från bränder om man inte vågar göra upp med Avpixlat, sade hon i gårdagens Aktuellt.
Bylund svarade:
– Att det finns kommentarer på sajter som du tycker har kopplingar till Sverigedemokraterna kan du inte lasta mig för.
Han drog samtidigt in Aftonbladet i debatten.
– Du har lika mycket ansvar för vad som skrivs i kommentarsfälten på Aftonbladet.

.. och Sahlins tatuering vinner många hjärtan i sociala medier
Mona Sahlin stod även i centrum i sociala medier under gårdagen, då hon lade upp en bild som visar att hon tatuerat sig. Och det var inte vilken tatuering som helst, utan ett ställningstagande mot SD. Sahlin tatuerade in ”Mänsklig värme är boten mot rasism”, en låtrad från Markus Krunegårds Korallreven & Vintergatan. Sahlin hyllas av Markus Krunegård som skriver på Instagram: ”Vilken ära! Love you Mona! Lycka till ikväll på debatten! Fuck SD”.

Inslaget som fick Cecilia Uddén gripen sändes
Under torsdagen sändes det inslag som fick SR-korrespondenten Cecilia Uddén gripen i Egypten. Det var i tisdags som hon försökte intervjua strejkande medarbetare i staden Mahalla som egyptisk säkerhetspolis förde bort Uddén. Cecilia Uddén släpptes några timmar efter gripandet. Här är inslaget.

EU vill skydda Snowden från utlämning
EU-parlamentet röstade igår igenom förslaget om att alla medlemsländer ska skydda den amerikanske visselblåsaren Edward Snowden nfrån utlämning. Länderna uppmanas att släppa eventuella åtal som finns mot honom, rapporterar CNN. Snowden arbetade tidigare för den amerikanska underrättelsetjänsten NSA och blev känd då han läckte dokument som visade hur USA övervakade sina medborgare. Snowden twittrar själv om omröstningen: ”Det här är inget slag mot den amerikanska regeringen. Det är vänner som sträcker ut en öppen hand. Det är en chans att gå vidare.”

H&M installerar lokala pushnotiser för reklamerbjudanden
H&M ska skicka ut pushar om erbjudanden och reklam till telefoner i närområdet, det skriver Breakit.se idag. Det nya sättet att hitta kunder kallas Beacon-teknik och H&M ansluter sig till Apples iBeacon. Svenska startupen Shopjoy ligger bakom tekniken som just nu testas i ett antal butiker i Stockholmsområdet. Shopjoy har tidigare samarbetat med exempelvis SJ kring pushnotiser.

Snapchat snor chefer från Buzzfeed och Twitter – för att starta i Europa
Snapchat ska starta kontor i Europa. Nu snor man chefer från flera ledande digitala företag, skriver Business Insider. De som anslutit är bland annat Jonathan Davies, tidigare chef för varumärkessamarbeten på Buzzfeed och Tariq Slim, Twitters tidigare teknikchef i Storbritannien. Storbritannien är den näst största marknaden för Snapchat som kommer att starta sitt kontor i London. Rekryteringar har pågått i månader och reklamerbjudanden har presenterats av säljteamet.



Dela sidan: