Dela sidan:

Rymdkampanjen inleddes med en insamling av selfies – bland annat från Barnkanalens Markus Granseth och rymdresenären Christer Fuglesang. En heliumballong med en mobiltelefon och GoPro kamera skickades upp, efter klartecken från Transportstyrelsen, som hade slutstation rymden.

Och experimentet lyckades. Balongen skickades upp i Torsby, nådde 32 500 meters höjd innan balongen sprack, och återfanns sedan i en grantopp i Norge. Allt material var intakt. Målet var att visa att rymden är närmare än man tror.

– Projektet Selfieinspace har ett enkelt syfte, att med en stor dos kreativitet och en stark tro på att ingenting är omöjligt kan man nå till stratosfären, oavsett om man är ett litet barn i Södertälje, deras 95-åriga farmor eller en astronaut, säger Sean Barrett, Creative Director på Klirr Stockholm, i en kommentar.

Arbetsgrupp:
Projektledare: Hanna Winéus
Produktionsledare: Sandra Pettersson & Carin Sundström
Creative Director: Sean Barrett
Copy: Charlotta Lithman
AD: Linda Lundgren
Digital AD: Lars Thomsen
Utvecklare: Per Borin
Musik: Niello
Grafisk formgivare/digital formgivare: Alejandra Lillewarg

Se hur experimentet gick till här nedan.


Dela sidan: