Dela sidan:

Idag strömmar tre av fyra 15-74-åringar antingen musik eller rörlig bild. De populäraste tjänsterna är Youtube, Spotify och Netflix. Enligt Mediavision är det framförallt betaltjänsterna som växer.

90 procent av alla betalande abonnenter på den svenska marknaden använder Spotify, som därmed är revolutionerande i sitt slag. Under kvartal tre prenumererade minst 30 procent av hushållen på minst en videotjänst, där Netflix är den största aktören. Det innebär att vart tredje hushåll abonnerar på antingen Netflix eller Spotify.

Det ökade intresset för strömmat får konsekvensen att styckköp av medieprodukter minskar, framförallt tidningar och CD- och DVD-skivor. Enligt Mediavision är nedgången i en del fall mer än 50 procent sedan 2012.

– I Sverige tycks vi idag föredra medietjänster som antingen är gratis eller som bygger på en månadsutgift och ger möjlighet att konsumera fritt utan begränsningar. I dagsläget är det framförallt inom musik och video som detta erbjuds. För en stor del av de svenska mediekonsumenterna har Spotify och Netflix tagit sig till en position där de ses som självklara inslag i vardagen, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, i ett pressmeddelande.



Dela sidan: