Dela sidan:

Det var nog många byråledare som gnuggade händerna när nyheten kom i torsdags i förra veckan. Brytningen, som enligt de båda bolagens vd:ar skedde på Forsman & Bodenfors initiativ, kom sig av att utvecklingen behövde få momentum.

– Under årens lopp har vi ständigt diskuterat hur vi ska komma vidare och förnya oss. Då har vi alltid hittat framåt. Men det här läget, att vi avslutar vår relation på ett bra sätt, visar på en sundhet i relationen, sa Tele2:s vd Thomas Ekman till Resumé i förra veckan.

Nu visar det sig att flera byråer redan fått guldvittring och uppvaktar Tele2.

– Vi ser ett stort intresse från många olika parter, både mindre och större byråer, mer eller mindre nischade. Nu håller vi på att ta fram kravprofilen. Vi vet vilka behov vi har och utifrån den kommer vi att välja byråer, säger kommunikationsdirektören Pernilla Oldmark.

Kan det bli så att uppdraget läggs ut på flera byråer?
– Det är alldeles för tidigt att säga. Jag försöker vara så öppen som möjligt för många olika förslag.

Pernilla Oldmark vill inte närmare uppge vilka de uppvaktande byråerna är, men hon säger att det är bra kandidater som har hört av sig och att många vill komma och presentera sig.

I arbetet med att ta fram kravprofilen involveras berörda medarbetare, enligt Oldmark. Om ungefär två veckor beräknar hon att kravprofilen är färdigställd.

Enligt TNS Sifos reklammätningar för 2014 är Tele2 Sveriges 12:e största annonsör. Under fjolåret investerade de 388 miljoner kronor brutto i sin marknadsföring.



Dela sidan: