Dela sidan:

TV4 och C More har två stora sportredaktioner, men för att kunna hämta hem sporträttigheter måste de slå ihop organisationerna. Varumärkena TV4-sporten, C More och Fotbollskanalen ska dock fortsätta vara separata.
– Vi har ju flera sportkanaler och tjänster idag som är bra, men för att vi ska exploatera sporträttigheter maximalt så tror jag att vi behöver jobba som ett mediahus. Vi tror att vi kan bli unika som tv-sporthus med en kombination av sportnyheter sex gånger om dagen och i princip all ligasport. Vi bildar ett lag istället för att spela enskilt, säger Manfred Aronsson till Resumé.

Erik Westberg, nu vd för Kanal 75, tillträder sin roll som sportchef formellt den 1 januari 2016. Då ska en översyn av företaget göras.

Blir det nedskärningar?
– Vi påbörjar en översyn på hur vi på ett smartare sätt kan organisera oss. Det handlar inte om några nedskärningar.

Kan du utesluta det?
– Det finns inget ändamål i att skapa nedskärningar med det här schackdraget. Vi har en holistisk syn på hur man utnyttjar allt i huset.

Fredrik Olofson, idag sportchef för TV4-Gruppen, blir rättighetschef för den nya organisationen. Detta ansvarsområde innehas idag av Olofson, Manfred Aronsson och Johan Cederqvist, programchef C More.
– Det här är en tjänst man behöver ha en dedikerad person på då vi gör massa med andra saker. Fredrik får det operativa ansvaret.

Hur går sporten idag?
– Vi är nöjda. Snittittandet på Allsvenskan ligger på en 50 procent över snittittandet på Premier League. Allsvenskan är den mest spännande rättigheten i tv just nu, med den utveckling vi ser. Vi jobbar väldigt nära våra rättighetspartners, till skillnad mot våra konkurrenter, säger Manfred Aronsson.

C More sålde nyligen sin verksamhet i Norge till TV2. Idag har man kvar sporten i Finland, där sändningarna sköts av systerkanalen MTV.

TV4 delar under 2016 på sändningsrättigheterna till herrarnas fotbolls-EM med SVT. Mästerskapet spelas i Frankrike.



Dela sidan: