Dela sidan:

Johan Såthe arbetade som reporter på Resumé mellan 1997 och 2007. Nu återvänder han – den här gången som chefredaktör.
– Det känns otroligt kul att få komma tillbaka som chefredaktör. Jag har många idéer om vad Resumés möjligheter är framåt, framför allt digitalt, vad gäller både det journalistiska och affärsmässiga. Redan när jag slutade var Resumés webb framgångsrik, men det känns som att tidningen har tagit ett stort steg de senaste åren. Resumé är inte bara en tidning, utan ledande på nyheter om media och kommunikation oavsett distributionsform.

Hur känns det att komma tillbaka?
– Jättekul. Resumé satt i Bonnierskrapan när jag började där (där Resumé nu sitter sedan två år tillbaka, reds anm), och jag började på en tidning som hette Vision som Pontus Schultz och Bengt Uggla startade. Där hade jag uppdraget att göra "Resumé international" som var ett nyhetsbrev med internationell bevakning. Jag antar att jag gjorde det bra, så jag fick börja på tidningen. Sedan blev jag kvar i tio år och trivdes otroligt bra.

Vad vill du främst utveckla nu?
– Jag har många tankar kring det, och jag har talat med Mikael Nestius (vd på Bonnier Business Media) om det. Men det är nog oklokt att prata om det i det här läget. Jag vill fundera mer på hur jag och redaktionen ska jobba ihop, och jag vill höra vad redaktionen tycker.

I början av 2015 blev Johan Såthe redaktör och affärsutvecklare åt Affärsvärlden via ett fristående bolag som ägs av Appelberg. Innan dess var han under två år chefredaktör på Visitas tidning Besöksliv, och tidigare jobbade han som frilansreporter åt en rad medier. Han har också skrivit reportageboken Tv-fabriken (Ekerlids förlag) samt varit redaktör för TV8:s mediemagasin Media 8.
– Affärsvärlden har varit ett väldigt roligt jobb. Jag har trivts bra och skulle gärna ha fortsatt om inte det här drömjobbet dök upp.

Hur gick rekryteringsprocessen till?
– Jag står nog över den frågan. Det ligger i sakens natur att man inte kommenterar hur en rekryteringsprocess går till.

Du säger att du främst vill utveckla Resumé digitalt. Vad har du för kompetens inom det?
 – När jag jobbade på Besöksliv arbetade vi väldigt mycket med det digitala. Jag fick testa många olika saker och jag lärde mig mycket under de åren. Jag har också gått kurs på Hyper Island, och jag är väldigt intresserad av de digitala möjligheterna och försöker att fortbilda mig själv kontinuerligt.

Den digitala transformationen påverkar alla medier. Vilka möjligheter ser du för Resumé att lyckas väl i den?
– Jag vill inte gå in på detaljer, och jag har inga färdiga svar. Men generellt kan man säga att business to business har speciella möjligheter att göra en journalistik som förhoppningsvis kan bära sig ekonomiskt. Det finns en stor betalningsvilja som inte finns alla gånger för allmänna medier. Resumé har en specifik branschkunskap som man inte kan få så lätt någon annanstans.

Hur vill du påverka den journalistiska inriktningen?
– Jag tycker att det finns något i väggarna på Resumé – en lite uppkäftig tabloidådra som syns ibland. Med det menar jag att det kommer oväntade och roliga perspektiv – nya sätt att se på saker. Resumé har absolut en seriös och kunnig bevakning, men den har även en glimt i ögat. Energi och lust är två saker som är viktiga delar av Resumés varumärke.

Johan Såthe är 45 år gammal, gift, och har två barn. När han tillträder sitt nya jobb är inte klart i dagsläget, men troligen kring årsskiftet.

Vad får du för lön?
– Jag passar på den. Men jag har fått en bra lön.

Den som har skött rekryteringsprocessen är Mikael Nestius. Att valet till slut landade på Johan Såthe handlar mycket om hans journalistiska kompetens.
– Jag tycker att han är en fantastiskt duktig redaktör som kan Resumés ämnesområden mycket väl, säger han.

Vilka andra var med i processen?
– Jag har haft hjälp av en rekryterare med att ta in bakgrundsmaterial kring kandidaterna. Det som var fascinerande var att jag aldrig tidigare gjort en rekrytering där så många spännande namn har kommit in, och där jag i princip inte har kunnat välja. Det är uppenbart att Resumé är ett starkt varumärke som väldigt många vill jobba med.

Vilka blir Johan Såthes främsta utmaningar?
– Resumé har samma utmaning som alla andra. Att lyckas i transformationen från papper till digitala intäkter. Resumé har sedan lång tid tillbaka en extremt framgångsrik öppen webbplats, och det senaste året byggt framgångsrika nischade nyhetsbrev. Den utvecklingen måste fortsätta. Vi måste hitta en digital affär där vi kan ta betalt av läsarna, och Johans stora uppgift är att hitta de nischade produkterna som målgruppen är beredda att betala för.



Dela sidan: