Dela sidan:

Åhléns marknadsdirektör Lina Söderqvist berättade för Resumé i september att företaget tar nya grepp kring reklam och anlitar humorkollektivet Alla mina kamrater för att lansera "Folkets filling".

Under förra veckan hamnade gänget i blåsväder sedan de skrattat åt komikern Kristoffer ”Kringlan” Svenssons uttalande om att Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg skulle våldtas och dö. Åhléns sa i torsdags till Dagens Media att de tar avstånd från de saker Kringlan uttrycker. Humorkollektivet bad även om ursäkt för det som hänt.

Nu avbryter Åhléns reklamsamarbetet med David Sundin, Fritte Fritzson, Nisse Hallberg och Martin Sorneby. Det meddelar företaget på sin Facebooksida när en kund ifrågasätter kampanjen:

”Önskar som kund att Ni drar tillbaka marknadsföringskampanjen med denna grupp av män! Troligen kommer det bli svårt att få många kvinnliga kunder som köper kalsonger till sina män med denna kvartett i marknadsföringen till jul!”

Åhléns svarar:
”Vi tar helt avstånd från de åsikter som uttrycks av Alla Mina Kamraters gäst Kringlan Svensson och att det tillåts uttryckas i podcasten. På Åhléns står vi för jämlikhet, jämställdhet och respekt människor emellan, och det som utspelar sig i podcasten är inte i enlighet med vår värdegrund. Vi kommer därför inte att samarbeta med Alla Mina Kamrater igen. Vi har även tagit ner kampanjbilder och filmer med Alla Mina Kamrater i våra egna kanaler”, skriver Åhléns på sin hemsida.

Åhléns har under hösten också fått kritik för sin höstkampanj där en kvinna med slöja medverkar.



Dela sidan: