Dela sidan:

I undersökningen "Svenskt marknadsföringsindex" har marknadschefer fått svara på frågor om deras investeringar i marknadsföring. 52 procent av bolagen som omsätter över en miljard uppger att de kommer att öka sina investeringar nästa år. Endast 7 procent svarar att de kommer minska. Bland bolagen som omsätter mindre än en halv miljard svarar 36 procent att de kommer att öka investeringarna.

Bakom undersökningen står nätverket Marknadscheferna i samarbete med reklambyrån Pyramid.
– Att hälften av Sverige företag tänker öka budgeten 2016 är självklart positivt för Sveriges reklambyråer. I dagens konkurrensutsatta värld, där produkter blir allt mer lika, ökar fokus på varumärken och kommunikation både inom B2B och B2C, vilket gynnar hela branschen, säger Ulf Vanselius, vd för Pyramid, i ett pressmeddelande.

Däremot blir det tufft för de byråer som inte är tillräckligt snabba i den digitala omställningen. Fortfarande står traditionella kanaler för 52 procent av företagens marknadsinvesteringar. Inom tre år kommer digitalt att gå om. Dessutom går allt mer pengar till pr och aktiviteter i sociala medier.
– Kundernas fokus ändras snabbt, och en tuff framtid väntar för de byråer som inte lyckas ställa om. Min uppfattning är att reklambranschen är extremt konservativ och att kunderna i många fall tycker att man får knuffa byrån framåt. Och det är här agnarna kommer att skiljas från vetet till fördel för de byråer som arbetar gränslöst med sina kommunikationslösningar, enligt Ulf Vanselius.

Frågorna ställdes till 3500 marknadschefer varav 282 stycken svarade på enkäten.



Dela sidan: