Dela sidan:

Det var i förra veckan som "Kringlan" var gäst i AMK Morgon där han gjorde grova utspel mot Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg. Konsekvenserna kom snabbt. Aftonbladet och Sveriges Radio bröt snabbt sina samarbeten med "Kringlan". Akademibokhandeln slutade sälja hans böcker.

Men effekterna av uttalandena har också drabbat medlemmarna i Alla Mina Kamrater, som fått kritik för sin passivitet i sändningen. Det tog inte många dagar förrän Åhléns bröt reklamuppdraget med "Alla Mina Kamrater", Acast vägrade sända podden och till och med restaurangen Allstar i Gävle ställde in ett planerat besök från AMK.

Tidigare i dag skrev Resumé om att AMK gick ut med att de nu lägger ner podden. Enligt Jackie Kothbauer finns det fortfarande en ovana hos företagen till hur de ska förhålla sig som sponsorer när krisen slår till. Annonsörerna är vana att förhålla sig till mer traditionell media.

– Poddens och programledarnas varumärke samt annonsören samsas i samma rum och blir delar av samma produkt. Därför blir det problematiskt när krissituationer uppstår. Det är svårt att som annonsör veta hur du ska göra när du inte har någon kontroll över innehållet. Går det bra, drar varumärket nytta, men när det blir kris dras det ner i smutsen – det är oundvikligt, säger Jackie Kothbauer.

Kothbauers tre tips till annonsörer:
1. Förbered dig på att det finns risker. Se till att det finns en krishanteringsplan på plats samtidigt som du fattar beslutet att gå in som sponsor.
2. Diskutera med personerna som håller i podden. Gör klart vilka ämnen och åsikter du inte vill förknippas med och be om en garanti för att det inte ska förekomma.
3. När ett övertramp sker – var snabb på att fatta ett beslut på hur du vill agera. Kan du bryta avtalet med podden? Ett varumärke påverkas i positiv bemärkelse om det kan behandla krisen på ett föredömligt sätt – så pass erfaren är dagens mediekonsument. De som inte markerar klart och tydligt kommer att ta stryk.



Dela sidan: