Igår kväll vann Lamin Sonko på Jung Relations det prestigefulla priset som Årets rookie i pr-branschen. Men några större utsvävningar blev det inte tal om.
– Jag drog rätt snabbt. Hade ett pitchmöte i morse. Jag får ta det i helgen och låta det sjunka in, säger han.

Karriären har pekat spikrakt uppåt sedan Lamin Sonko tog examen från Berghs år 2013. Samma år fick han prova på att vara vd för en dag på pr-byrån Golin. Senare gick han vidare till Jung och har jobbat som rådgivare för kunder som Adidas och Absolut. Men att han överhuvudtaget sökte sig till kommunikationsbranschen var relativt slumpartat.

– Jag gled in i det på ett bananskal. Jag är uppväxt i Fisksätra som tidigare ansågs vara ett "problemområde". Kommunen hade problem att nå ut till ungdomarna i området, och vi som bodde där tröttnade på att inte få möjlighet att göra något. Det kändes inte som att kommunen lyssnade på det vi ville. Så vi kontaktade dem och bygge upp en dialog. Den förvandlades till att jag och en kompis fick i uppdrag att agera konsulter åt Nacka kommun. Vi fick vara bryggan mellan dem och ungdomarna. Jag insåg att det här med kommunikation är svinkul och undrade om man kan man göra det "på riktigt" och leva på det, berättar Lamin Sonko.

Nästa steg blev att kolla vilka utbildningar som fanns.
– Jag hörde talas om Berghs för första gången ett halvår innan jag kom in. Då googlade jag runt och såg folks kommentarer om att det är skitsvårt att komma in med arbetsprover och allt. Men jag bestämde mig för att klara det och kom in, säger han och fortsätter:

– Det var en helt ny värld som öppnades för mig. Ingen som jag kände eller umgicks med hade hört talas om Berghs tidigare. För många andra som gick där var det en självklar möjlighet sedan länge. Men det var ingen negativ upplevelse för mig – tvärtom. Jag såg vilka stora möjligheter som fanns och blev snarare arg för att jag inte upptäckt dem tidigare.

Innan Lamin Sonko började på skolan kände han knappt till några byråer eller hur branschen såg ut. Men väl där satsade han stenhårt på att lära sig och snabbt komma ut i arbetslivet.
– Det var fullt fokus på att fixa ett jobb så snart jag gick ut. Ett starkt incitament var att morsan hade fått belåna sig för att jag skulle kunna gå utbildningen. Då var jag ju tvungen att ha ett jobb för att kunna betala tillbaka så snabbt som möjligt.

Hur reagerade dina vänner på att du pluggade på Berghs?
– De har varit väldigt uppmuntrade. Det är många som fortfarande inte fattar vilken värld det är och vad det handlar om. När jag berättar vad jag gör tycker de att det är svinhäftigt. Mitt mål att få andra att få upp ögonen för det det.

I våras drog han igång initiativet "Stockholm Open" tillsammans med David Orlic (Volontaire) och Maja Bredberg (Forsman & Bodenfors). Det är ett samarbete mellan Stockholm stad, Nacka kommun, Berghs samt de fem byråerna Forsman & Bodenfors, Edelman Deportivo, Åkestam Holst, Jung Relations och Volontaire. Mellan 15 juni och 3 juli i somras fick 25 unga från Stockholms ytterstadsdelar ta plats på byråerna. De var formellt anställda av staden och fick kommunikationsuppdrag av sina stadsdelar. Byråerna ställde upp ideellt med lokaler och handledning medan Berghs bidrog med utbildning.
– Jag vill inte att andra ska halka in på ett bananskal som jag gjorde. Det ska vara en naturlig del av de val man gör. Berghs ska vara lika självklart som Södertörn eller Stockholms universitet, säger han.

Målet är att Stockholm Open ska växa och bli mer omfattande nästa sommar.

Hur diskuterade ni när ni startade det?
– Jag hade mina erfarenheter, och jag funderade i den här banan under tiden jag gick på Berghs. Jag visste inte hur jag skulle gå tillväga. Men när jag precis börjat på Jung nämnde jag tanken för Lina Thomsgård. Hon tyckte att det lät askul och bad mig kontakta David Orlic. Så jag hörde av mig och berättade om mina tankar, och han hade upplevt exakt samma sak. Det hade varit svårt utan att få med honom på tåget – han är verkligen en doer.

Vilka styrkor har du fått tack vare din bakgrund som är ovanlig i kommunikationsbranschen?
– Att jag har lite andra referensramar än vad andra har. Jag är uppväxt i Fisksätra med föräldrar från ett annat land. Men jag är uppväxt här och har gått skola i stan. För mig betyder det att jag får det bästa av två världar. Jag kan allt som alla andra kan, plus att jag har det där extra esset i rockärmen.

Vad innebär det esset?
– Jag upplever att det sitter i detaljerna. Det kan vara alltifrån på vilket sätt vi ska ta ut en kampanjidé, till vem vi ska ha som talesperson eller hur ska vi formulera oss. Jag har kunskaper om en annan kultur och hur det talas i andra målgrupper. Den twisten kan vara skillnaden på i fall någon kan relatera till innehållet vi skapar, skiter i det eller kanske till och med blir upprörd av det.

Det har riktats mycket kritik mot den likriktade rekryteringsbasen i kommunikationsbranschen. Hur tycker du att det ser ut i dag?
– Det finns så klart rum för förbättring, och rum för att öppna dörrar ytterligare. Med Stockholm Open har vi inte mött något motstånd. Alla är eniga om att det är ett problem, och de är medvetna om att något behöver göras. Utmaningen är att få utrymme att göra det i vardagen. Man fortsätter lätt med det slentrianmässiga. Men det räcker med att ett fåtal personer gör något, och att det finns ett ramverk, för att det ska hända saker. Den långsiktiga målsättningen är att det här ska bli en naturlig ingång och en ögonöppnare för fler. Bara att få in fler ansökningar till Berghs är ett stort steg. Det kommer att förändra branschen på sikt.

Vad är du själv sugen på jobbmässigt framöver?
– Just nu är fullt fokus på att bli bättre på det ja gör och utvecklas i min roll på Jung. I första hand att vi som byrå kan utvecklas. Kan vi göra det finns det ingen brådska med att gå någon annanstans. Lön kan spela in i valen, men i slutet av dagen handlar det om vilka sorts jobb jag får göra i vardagen.

Men du har ett bra läge i nästa löneförhandling?
– Ja, absolut (skratt). Men jag tror att de också är medvetna om det. Vi får se när det är dags nästa år.

Juryns motivering till priset:
"Årets rookie har ett starkt driv tillsammans med påtaglig ödmjukhet. Vägen till branschen tog avstamp i en intuitiv insikt om hur relevans och sammanhang skapar engagemang, och har sedan byggts på med utbildning och erfarenhet. Affärsförståelsen finns på plats både ur kund- och byråperspektivet. Med en modern syn på kommunikation vet årets rookie hur en kund blir angelägen för sina målgrupper. Det är därför inte överraskande att denna person redan skapar starka berättelser för en av byråns viktigaste kunder".