Dela sidan:

Epica är reklamtävlingen där bidragen bedöms av branschjournalister istället för reklamare. Under veckan har priserna stegvis offentliggjorts, och igår hölls galan i Berlin där samtliga utmärkelser delades ut. 

För svensk del blev det inget toppår, även om vi kniper ett antal guld, silver och brons. Bästa byrå blev F&B med sammanlagt tre guld och två brons. 

Totalt delades fyra Grand Prix ut. Dessa gick till: 
JWT Amsterdam, ElaN, "Taste the Translation"
Watts of Tokyo, Shiseido "High School Girl?"
AdamandeveDDB, "John Lewis Southampton"
Demner, Merlicek & Bergman, Mini, "Mini Traffic Lights"

Här är de svenska priserna: 

Guld:

Forsman & Bodenfors, H&M, ”Close the loop” x 3 (film, online – health, beauty and fashion)

TBWA, Canal Digital, ”The chainsaw” (film)

DDB, Samsung, ”Is this next?” (online – media & entertainment)

Jørgen Reimer AB, Groupe Grenoille, ”La Grenouille” (advertising photography)

 

Silver:

TBWA, Synsam, ”Child model” (print)

M&C Saatchi, Norwegian, ”The flag of flags” (print)

Honesty, Viaplay, ”Champions league” (branded content)

Ehrenstråhle DDB, Telia, ”Playing apart” (online – b2b)

 

Brons:

Forsman & Bodenfors, Grandiosa, ”Product development” (film)

Bulldozer, Brämhults, ”We love different” (print)

ANR BBDO, Arla, ”Land of organic milk” (film)

Forsman & Bodenfors, Apoteket, ”Spearmint” (film)

Sturm & Drang, Nordens Ark, ”Angry birds” (print)

Åkestam Holst, Swedavia, ”Charity Arcade” (consumer direct)

Göran Broberg, The Hives, ”I sometimes build a bed out of fans and sleep in it” (advertising photo)

M&C Saatchi, SPP, ”Earth 2045” (online)

We are yours, Taxi Stockholm, ”Sightseeing reinvented” x 2 (online, mobile)

DigitasLBi, Husqvarna, ”Husqvarna Lawn Calculator” (online)

Åkestam Holst, Audi, ”The Swedish snow rescuers” (apps)



Dela sidan: