Dela sidan:

Ellinor Ekström och Sophie Lokko lärde känna varandra som 19-åringar, då båda fick anställning som juniorkreatörer på DDB Stockholm. Idag är de 23 år – och har instiftat Sveriges första jämställdhetspris för byråbranschen.

Det hela tog fart i våras när kreatörerna satte sig ner och diskuterade problemet om jämställdhet.

– Vi pratade om hypen kring Guldägget och när vi scrollade i våra feeds i telefonen var det som att hela skärmen fylldes av guld. Det var fascinerande hur mycket det tog över allting. Vi hade samtidigt en diskussion som handlade om jämställdhet i branschen och vad synd det är att folk inte pratar lika mycket om det som om priser. Tanken kom om att locka fram tävlingsinsikten som folk har om priser och applicera den på jämställdhetsfrågan istället. Då bestämde vi oss, säger Sophie Lokko till Resumé.

Hur har Guldvågen tagits emot av branschen?
– Vi förberedde oss faktiskt på en hel del kritik. Vi hade nämligen pratat med folk som jobbat med jämställdhetsfrågor i andra branscher och de sa att ni måste vara beredda på detta och ni får inte ta det dem säger personligt och så vidare. Men det blev tvärtom, säger Ellinor Ekström.

– Vi har fått en bra uppbackning från delar av branschen som tycker att det är på tiden att det händer något och att det är branschens ansvar att stötta oss. Folk är väl medvetna om att det inte ser bra ut med jämställdhet och ett initiativ som gör något för att förändra detta verkar välkomnas, säger Sophie Lokko.

fsdsd

Sophie Lokko och Ellinor Ekström har genom arbetet upptäckt hur stort problemet kring jämställdhet är i den svenska byråvärlden.

– Jag tror att många vet att branschen inte är jämställd, men när man tittar på detaljerna är det helt absurt på många plan.

Guldvågen har samarbetat med företaget Add Gender som genomfört en stor undersökning som presenteras i samband med vinnaren på torsdag. Rapporter om jämställdhet i branschen är rätt sällsynt, men det finns ett par. Komm gjorde till exempel en rapport 2012 som visade att fyra av fem byråchefer är män och att en kvinnlig projektledare tjänar 8000 mindre i månaden. Christina Knight, jurymedlem i Guldvågen, gav 2013 ut boken "Mad Women – A herstory of advertising".

– Vi har sett i Add Genders tidigare undersökningar att det finns ungefär lika många kvinnor och män som går ut från skolorna. När man börjar jobba på en byrå är det också ganska fifty-fifty. Men sen händer någonting. Det är någon kvinnotratt högst upp där vi inte kommer igenom. Det är mycket män i toppen, säger Sophie Lokko.

Hur känner ni att ni har påverkat branschen hittills?
– Vi har dels fått samtal från byråer som vill berätta hur mycket de satsar på jämställdhet i år. De har också infört jämställdhetsplaner, genomför workshops och ändrar sina årsbudgetar för att satsa på jämställdhet. Vi har också hört från folk som jobbar på byråer att det tas upp på ett annat sätt när det är ett pris som kan vinnas. Det är pinsamt att inte vara jämställd.

Visionen med priset är att de ska bli bättre men också att kunder och studenter ska bli mer kräsna när de gäller byrå.

– De ska inte bara gå på om byrån är vinnare i Cannes eller Guldägget.

Ni har ju heltidsjobb själva. Hur mycket tid lägger ni på Guldvågen?
– Ja, jäklar vad vi jobbar. Det är som att ha två heltidsjobb, man gör sitt jobb som man får betalt för på dagarna och smyg guldvågar lite under bordet. Sen går man hem och kör helhjärtat Guldvågen, säger Ellinor Ekström.

För att motivera till deltagande har Guldvågen autonomierat de femtio mest prisade byråerna i Sverige. De nominerade har fått en undersökning skickad till sig med frågor om till exempel balans, struktur och mål.

dsfsd

– Vi fick sedan mycket respons från dels mycket mindre byråer och de som inte vunnit så många priser som sa att de också ville vara med. Vi ville inte stänga några dörrar, säger Sophie Lokko.

Både byråns vd och medarbetare har fått svara på frågorna.
– Runt 30 byråer har svarat på undersökningen och det är de som vi analyserar vidare. Arbetet pågår nu och är klart på tisdag när juryn träffas för att utvärdera resultatet.

Hur skrämmande är resultatet?
– Byråerna som tävlar i Guldvågen ligger överlag ganska bra till och anstränger sig dessutom v för att bli ännu bättre, men hur det ser ut i branschen överlag är om inte annat väldigt sorgligt. Vi ska vara en bransch som är framåt och med ett stort samhällsansvar som kommunikatörer. Det är hemskt att vi skapar kommunikation som påverkar människor när vi inte håller från grunden.

– Det som vi har sett tydligt i undersökningen är att många byråer tror att de är jämställda. De tittar på antalet anställda som är hälften kvinnor och hälften män, men jämställdhet också handlar om kultur, säger Ellinor Ekström.

– När vi tittade på detaljerna hur möteskulturen är och vilka som får credd för idéer visar det sig plötsligt att det är jättestor skillnad på hur män och kvinnor uppfattar det.

Ni utser bara en vinnare. Varför inte presentera en prispall?
– Ett alternativ är att lista alla byråer, då även de sämsta. Men vi tror att jämställdhet ska vara något positivt. Vi är såklart öppna för förändringar till nästa år.

Hur kommer ni utveckla Guldvågen?
– Tankarna har gått att utvidga priset till exempelvis etnicitet, vår bransch är otroligt vit. Det är knepigare att göra en sådan undersökning, men det är en form av mål vi har. Workshops är också superintressant, säger Ellinor Ekström.

– Vi föreläser också om Guldvågen. Det känns som att vi bygger någon slags rörelse när vi kommer ut på byråerna och får medarbetarna att engagera sig, säger Sophie Lokko.

Går det här att ta vidare till fler branscher?
– Det vore ett fint koncept att kunna lägga ut i flera mansdominerade branscher, men också kommunikationsbranschen utomlands där det ofta ser ännu värre ut. Det kan ligga några år framöver.

Guldvågen går av stapeln på Usine i Stockholm klockan 18 den 26 november. Juryn består av: Christina Knight (UKnight), Robert Aras (Prime), Amanda Lundeteg (Allbright), Amat Levin (Forsman & Bodenfors) och Christian Walén (Assessio).



Dela sidan: