Dela sidan:

IQ har gjort sig kända för sina kreativa grepp kring problematiken med osunt drickande. I den nya kampanjen, signerad Forsman & Bodenfors, väljer de nu att sätta fingret på grupptrycket. I reklamfilmen möter vi en anställd som får en uppsträckning av chefen – för att denne druckit för lite. 

– Med den här kampanjen vill vi få människor att reflektera kring den förväntan att dricka alkohol som många upplever finns idag. Det borde vara självklart att var och en bestämmer själv om man ska dricka eller inte, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, i ett pressmeddelande.

Kampanjen bygger på en Sifo-undersökning som bland annat visar att 6 av 10 svenskar har utsatts för övertalningsförsök att dricka alkohol. 

Reklamfilmen kommer att synas i tv, på bio samt nätet. 

Arbetsgrupp: 
Uppdragsgivare: Christina Luttropp Voquer/Magnus Jägerskog
Projektledare: Maria Bergkvist
Produktionsledare: Helena Lignell
Art Director: Ted Mellström
Copywriter: Jacob Nelson
Designer: Håkan Larsson
Byråproducent: Magnus Kennhed
Produktionsbolag: Giants & Toys
Regissör: Jens Jonsson
Mediebyrå: Scream



Dela sidan: