Dela sidan:

Flic är startupföretaget med rötter på KTH som för ett år sedan gjorde en succéartad kampanj på crowdfundingsajten Inidegogo. Flicknappen är kopplad till en mobilapp. Beroende på hur appen ställs in kan ett knapptryck utföra funktioner som att sätta på belysning och starta favoritlistan på Spotify. En tryckning ger en funktion, två tryckningar en annan och en lång nedtryckning en tredje funktion.

Fram tills nu har knappen sålts mot konsumenter men nu lanseras B2B-knappen Poic. En knapp som varumärken själva kan designa och bestämma funktionen till. Första ut att testa är pizzakedjan Domino.

Ett hundratal "Dominoambassadörer" i England och Norge har fått knappar att ställa hemma i köket. Utifrån vilka pizzasorter man vill beställa programmerar man knappen och appen. När beställningen gått i väg skickas ett meddelande till beställarens mobil som har tio minuter på sig att avbeställa. Blir det ingen avbeställning levereras pizzan med bud.
– Nu testar vi det här och i början av nästa år så kommer vi lansera till allmänheten, säger Pranav Kosuri, marknadschef och medgrundare på Flic.

Flera svenska företag står på kö för att använda Poic, enligt Kosuri men kan inte avslöja vilka.
– Det här är en oerhörd fördel för företag när de kan få in en fysisk knapp in i folks hem. På så sätt slipper de ifrån att hamna i appträsket.



Dela sidan: