Dela sidan:

Den interaktiva kampanjen heter Gissa vem som är en del av Skolverkets För det vidare som påbörjades 2011. Tittare får via För det vidares hemsida en beskrivning av en kändis och därefter ett antal svarsalternativ. Om personen gissar rätt så klättrar den högre i poängstegen.

– I vår senaste kampanj gick vi djupare in på läraryrkets olika delar. Nu ville vi återigen fokusera på att man som lärare får möjlighet att göra en verklig skillnad för andra. Allt är oregisserat och på riktigt. Genom verkliga berättelser vill vi väcka känslor kring lärarnas betydelse, säger Ann-Charlotte Gunnarson, projektledare på Skolverket, i en kommentar.

Hjalmar Delehag, copywriter på Le Bureau, kommenterar:
– Genom det interaktiva momentet ville vi addera ytterligare lite spänning och engagera tittarna ännu mer.

För det vidare vann 100-wattaren 2012 i kategorin Ideellt och är även i år nominerad i kategorin Långsiktigt.

Filmerna kommer bland annat att marknadsföras med annonsering på Facebook och Instagram. De visas även i två versioner på bio i vinter. Reklambyrå är Le Bureau och produktionsbolag Acne.

Arbetsgrupp Le Bureau:
Amanda Bermheden, Produktionsledare.
Emma Eriksson, AD
Mikael Ståhl, Digital AD
Hjalmar Delehag, Copywriter
John Wernvik, Projektledare.

Arbetsgrupp Acne:
Produktionsbolag: Acne
Regissör: Joakim Behrman och Torbjörn Martin
Producent film: Kristofer Larsson och Victor Swiatek
Producent webb: Niclas Bergström
Interactive Director: John Hammarström
Designer: Johan Lundgren
Junior Designer: Agnes Zetterman
Utvecklare: Patrik Andersson
Klippare: Léon
Post produktion: Goodmotion
Ljudläggning: Tomas Birnick

Mediabyrå: Mindshare
Rådgivare: Damon Razazi


Dela sidan: