Dela sidan:

Guldvågen grundades i våras av copywritern Sophie Lokko och art directorn Ellinor Ekström, båda 23 år gamla, med anledning av branschens problem med jämställdhet. De bestämde sig då att applicera byråernas besatthet kring att vinna priser på jämställdhetsfrågan, med hopp om att förändra. De båda intervjuades förra söndagen i Resumé.

Vinnaren i Guldvågen 2015 baseras på Add Genders undersökning Byråjämställdhetsindex samt juryns val. Efter hård konkurrens blev vinnaren Åkestam Holst. Byrån belönades med en statyett av formgivaren Elin Linström och en vidareutbildning i jämställdhet av Add Gender.

Åkestam Holst fick i höstas en ny vd i Petronella Panérus. Totalt 85 personer arbetar på byrån idag.

– Det är såklart superroligt att vinna och att vi nu kan ses som en förebild i branschen. Jag har dock bara varit här i tre månader så jag kan inte på något sätt ta åt mig äran för det här, utan det är ett arbete som pågått länge hos Åkestam Holst och alla North Alliance svenska byråer, säger Petronella Panérus till Resumé.

Hos NOA har sex av sju byråer kvinnor i chefsposition i Sverige. Ett konkret exempel på hur Åkestam Holst jobbar med jämställdhet är deras hållbarhets- och jämlikhetsgrupp.

– Vi har avsatt tid för att aktivt arbeta med frågorna och se till att vi hela tiden följer målsättningar som vi satt upp. Branschen är ganska homogen, dels ur socioekonomiskt perspektiv, men också ur jämlikhet. Det är inte optimalt om man som byrå arbetar för att nå ut till hela svenska folket, säger Petronella Panérus.

Sophie Lokko, grundare av Guldvågen, säger i en kommentar:
– Vi är otroligt glada över det stora trycket på årets första Guldvågengala, och gratulerar Åkestam Holst som utgör en inspirerande förebild för fler byråer i branschen när det kommer till sitt jämställdhetsarbete. Responsen på Guldvågen 2015 är verkligen ett bevis för att något stort håller på att hända i vår bransch, och vi ser fram emot nästa år då branschen fortfarande har en hel del att jobba på, säger hon.

Guldvågens jury bestod av:
Amanda Lundeteg (vd på Allbright), Amat Levin (tidigare chefred. Nöjesguiden, nu PR-konsult på Forsman Bodenfors), Christina Knight (Creative Director och författare), Christian Walén (psykolog på Assessio) och Robert Aras (PR-konsult på Prime).



Dela sidan: