Dela sidan:

En titt på nyhetsflödet ger lätt bilden att världen är enda stor katastrof. I skolan fick vi lära oss det engelska uttrycket "No news is good news" som en grammatisk instruktion (news är otippat nog singularis), men uttryckets grundbetydelse sätter fingret på den förhärskande logiken för nyhetsförmedling: negativt fokus.

Viktigt att komma ihåg då är att skulden inte bara är mediernas. Studier visar att även nyhetskonsumenten aktivt väljer att hellre ta del av negativa budskap, så som korruption, bakslag, hycklande etcetera. Det är också kliniskt bevisat att reaktionshastigheten (snabbheten att trycka på en knapp) ökar när ord som cancer, bomb eller krig uttalas, jämfört med positivt laddade ord som baby, leende, eller kul. I grunden är det en mänsklig överlevnadsstrategi att reagera blixtsnabbt på sådant som kan tänkas skada oss.

En tanke jag brukar tänka är att tillståndet i världen trots allt inte är något absolut, det vill säga bra eller dåligt. Istället gör vi alla en slags daglig balansräkning av både positiva och negativa nyheter, för att då och då summera med ett "Hurra!", "Suck..." eller "Hjälp!". Det gör det lättare att se hur man på olika sätt kan göra skillnad genom förhållandevis små insatser.

Men inte desto mindre, HUR läget rapporteras får stor betydelse för hur vi mår och inte minst hur vi bedömer vår förmåga att kunna bidra. Alltför nattsvart rapportering leder till handlingsförlamning, medan nyheter om framsteg inspirerar till nya framsteg.

Forskning visar att bara en kort stunds dåliga nyheter på morgonen räcker för att skapa en nedåtgående humörkurva, som kraftigt hämmar produktiviteten. En studie utförd av av psykologerna Shawn Achor och Michelle Gielan, publicerad i Harvard Business Review, jämförde en grupp som sett 3 minuter negativa morgonnyheter med en annan dito som fått se hur andra människor på olika sätt löser problem. Resultatet? Vid uppföljningen 6-8 timmar senare var sannolikheten 27 procent högre att de som matats med negativ information fick en dålig dag.

Det räckte för att inspirera mig till att lista de fem – i mitt tycke – mest positiva trenderna i omvärlden just nu. Håll till godo:

1. Den nya filantropin
Länge har filantropi varit förknippat med förmögna som ger en liten del av ett sedan länge intjänat överskott. Den nya filantropin kommer underifrån, från smarta innovatörer med insikten att mer kan ges om välgörenheten byggs in i affärsmodellen. Detta eftersom alltfler av oss vill bidra – inte bara vid stora galor, utan gärna i vår vardag. Bara i USA ökade privat givande under 2014 med 7 procent (358 miljarder dollar) medan företagens donationer steg med 14 procent (18 miljarder dollar). Källa: National Philanthropic Trust.

2. Allt fler män tar ställning för kvinnor 
Projekt som HeForShe och stiftelsen Allbright är exempel på den nya jämställdhetsvågen, driven av insikt och samförstånd snarare än kamp och antagonism, men inte minst driven av män. Visst återstår mycket, men dessa nya attityder förbättrar nu jämställdheten på flera områden i snabb takt.

3. Din hälsa allt viktigare för andra
Träningstrenden lugnar nu ner sig och ger plats för hälsa, balans och friskvård. Fokus nu är långt liv snarare än snabbt liv om man så vill. Digitala jättar som Facebook, Spotify och Netflix erbjuder inte bara generösa föräldravillkor utan uppmanar verkligen sina anställda att utnyttja den – för jämställdhetens- men också för hälsans skull. Meditation och Yoga har blivit de stressiga storstädernas nya folksporter.

4. Ny, positiv attityd till äldre
Varannan nyfödd spås bli 104 år och dagens 70-åring är lika kärnfrisk som 70-talets 50-åring. Världen ställer nu om för att möta denna åldrande befolkning. Insikterna om vad detta får för konsekvenser föder nya attityder. En viktig sådan är att alltfler företag börjat uppvärdera sina seniorer och se varje ålderskategori utifrån olika styrkor och svagheter. Yngre har större simultankapacitet, medan äldre har bättre uthållighet – och så vidare. Aktiva äldre blir också en allt intressantare kundgrupp för företag, vilket skapar nya målgrupper och nyanserar skönhetsidealen.

5. Inspirerande hållbarhet – innovationer rundar de gamla systemen
Att hållbarhet gått från träigt till trendigt, har gjort att fler är beredda att betala mer för att jordklotet ska må och fungera bättre. De stora visionära företagen förändrar nu världen mycket snabb takt. De identifierar välfärdsbehov och kombinerar dessa med egna agendor, utan att vänta in myndigheter eller etablerade aktörer. Tesla ska få oss att byta energisystem – från miljöförstörande fossilbränslen, till förnybar solenergi. Batteriet är nyckelprodukten och elbilen symbolen för bolagets prestanda och image. Aquila är namnet på Facebooks enorma drönarflygplan som i kraft av sin imponerande prestanda (vingspann som en Boeing 737, drivs av solenergi och kan vara i luften tre månader i sträck) ska ge tredje världen internet. En välfärdsambition som vida överträffar Facebooks eventuella informationsmonopol.

Så visst finns strävan mot en bättre värld, den behöver bara synas lite oftare.

John Mellkvist
Design- och varumärkestrateg



Dela sidan: