Dela sidan:

Många har nog läst ett blogginlägg eller sett en Instagrambild och tänkt ”hur mycket pengar har hon fått för det här?”. Produktplaceringar har funnits i urminnes tider och har växt sig allt större allt eftersom sociala medier växer. Men tveksamheten kring vad som är köpt reklam eller inte är stor. Därför startar Better Bloggers initiativet Jag smyger inte (#jagsmygerinte).

– Det finns en bristande kunskap kring detta i bloggbranschen och bland sociala medier-profiler. Bloggare har hamnat i ett hörn. Jag har själv bloggat i flera år och man är till en början privatperson och sen helt plötsligt börjar folk kasta pengar över en. Det börjar bli lite vilda västen och jag känner att vi behöver styra upp det för att uppfattas som professionella i vår bransch. Det finns verkligen bra tjejer som gör bra innehåll som förtjänar att tjäna pengar, säger Linda Hörnfeldt, vd på Better Bloggers, till Resumé.

Bloggarna kan sälja allt från glass till skor och matkassar – men utan att annonsmärka produkterna.

– Problemet är väldigt högt och lågt. Jag tror inte att de flesta gör fel för att de skiter i att följa lagen. Jag tror det handlar om bristande kunskap. Om man vill undvika smygreklam så måste inläggen märkas ut direkt. En läsare ska direkt se om det är reklam eller inte och kunna välja bort det.

Flera bloggare och sociala medier-profiler skrivit på det upprop som Better Bloggers startat, däribland Sandra Beijer och Emily Dahl.

I samband med kampanjen kommer en vägledning signerad Konsumentverket för att bistå bloggare i sitt arbete. Better Bloggers kommer att hjälpa till att sprida denna.

Resumé berättade tidigare i år om Youtube-stjärnan Misslisibell som fälldes av Reklamombudsmannen för smygreklam i en video.



Dela sidan: