Dela sidan:

Under 1960-talet skolades Hans Brindfors på legendariska Arbmans under Leon Nordin. 1978 var han med och grundade Brindfors Annonsbyrå där han stannade i nära två decennier. 1995 startade han upp designbyrån Brand Union där han verkat som delägare, creative director och styrelseledamot. För snart ett år sedan meddelade han styrelsen om sin sorti.

Under 2015 har han fasat ut sig själv från Vasagatan och sedan i våras startat upp ett bolag med bas i Stockholm. Han har redan gjort uppdrag åt taxibolaget Fågelviksgruppen, Stora Enso och Coop där Lowe Brindfors-bekantingen Björn Larsson är marknadsdirektör. Till sin hjälp har han bland annat haft sin gamla vapendragare Lars "Laxen" Axelsson som blir Telias marknadschef efter årsskiftet. Han har också kontakt med Linus Karlsson som driver Ming Utility and Entertainment Group i New York i planer på ett framtida samarbete.

– Jag försöker bygga ett nätverk för varje uppdragsgivare. Det kan vara en projektledare, designers strateg eller en byrå beroende av projekt med mig som kreativ ledare. Jag har hållit på så länge så jag har provat alla discipliner och byggt upp ett stort nätverk av kunder och personer.

Du är 68 år i dag. Hur ser du på debatten kring åldersdiskriminering?
– Jag har aldrig riktigt tänkt på det. Men man ser den väldigt tydligt i Sverige. Utomlands upplever jag att det inte finns samma fokus på ålder.

Hur märks det?
– Det är bara att gå ut på krogen. Det är en väldigt liten mix av folk. Det är bara på Sturehof man ser det. Annars är det antingen väldigt unga eller väldigt gamla. Kommunikationsbranschen är väldigt ung i Sverige. Framförallt är mixen rätt enahanda.

Du är en anomali här som startar ett nytt projekt i stället för att du lägger av?
– Det är sant, de flesta jag känner i min ålder har lagt av. Men om man jämför med i England ser man en väldig mix av ålderskategorier. Det märkte jag när jag var där senast på både stora byråer. Jag tror det gör mycket och jag tror det är viktigt med en bra mix.

Hans Brindfors ser flera orsaker till att branschen är så ålderssegregerad.
– Dels så jobbar man med yta, men det är också så att åldersfixeringen blivit mer befogad de sista åren med mycket ny teknik och ny typ av media. Den här utvecklingen behärskas av den unga generationen, den behärskar inte vi. Men just därför tror jag att kombinationen är viktig. Jag tror på mentorskapet som finns på många byråer i Storbritannien har gjort dem mer framgångsrika.

Kommunikationsnestorn tror på en korsbefruktning av idéer över generationsgränserna och talar av egen erfarenhet.
– Jag är jättetänd på det. Jag har varit mentor i olika omgångar och det ger mig väldigt mycket. Jag jobbar med en ung kille som assistent. Vi anställde honom som alltiallo på Brand Union. När vi jobbade med Swedbank behövde vi ta in honom. Han visade sig vara väldigt talangfull. Jag drog med honom i massa olika projekt. Nu studerar han på Berghs och jobbar på nätterna åt mig. Jag tror man får mycket energi att jobba med yngre som äldre kreatör.

Vid sidan av åldersfixeringen ser Hans Brindfors en utveckling av ökad ängslighet i branschen.

– Jag har upplevt de senaste åren att sunt förnuft och självförtroende har försvunnit från kommunikationsbranschen. Frågar man hur någon mår så frågar de Google innan de svarar.

Vad tror du att det beror på?
– Google är en bra referens, snabbt, enkelt och så vidare. Problemet är att alla idag har tillgång till samma information så det är svårt att den vägen hitta unikitet.

Var ska man då leta i den kreativa processen när all info är sökbar?
– Mycket handlar om sunt förnuft i tolkningen



Dela sidan: