Dela sidan:

Tyvärr är det få konsumenter som har insikt i de möjliga konsekvenserna av de diskussioner som nu förs i Europa-parlamentet. I ärlighetens namn så verkar även de Europa-parlamentariker som diskuterar och ska besluta om frågan i stor utsträckning vara lika insiktslösa.

Hör du till dem som gläds av att få rabatt på dina favoritvaror i din livsmedelsbutik? Cirka 85 procent av alla vuxna svenskar är medlem i ett lojalitetsprogram. De flesta av oss uppskattar också att bli uppmärksammade för att vi är återkommande och lojala kunder. Vi känner att vi får något tillbaka för vår lojalitet, oavsett om det är som resenär, matkonsument, fashionista eller TV-tittare.

Men snart kan den tiden vara förbi. Om EU:s nya dataskyddsdirektiv upphöjs till lag riskerar den att inte bara försvåra för kundklubbar och lojalitetsprogram. Den sätter käppar i hjulet för alla typer av försök att göra våra upplevelser som konsumenter mer relevanta, riktade och personaliserade.

Företaget där jag är VD, Kaplan, var med om att starta några av de första och mest populära lojalitetsprogrammen i Sverige. I snart 30 år har vi vidareutvecklat och jobbat för att ständigt förbättra kundupplevelser. Vi är i dag ett ledande företag i Norden när det kommer till skapandet av relevanta kommunikations- och kundupplevelser. Vi arbetar löpande med forskningsinstitutioner och flera av regionens största företag. Vårt fokus är att skapa riktiga personaliserade kundupplevelser – där onödig kommunikation sorteras bort och ersätts av relevant dito.

Bakom ett så svepande ord som "relevans" döljer sig riktiga besparingar för dig som konsument. Det tar sig uttryck i rabatter och erbjudanden, sparad tid när det gäller förhöjd service och funktionalitet (något som möjliggörs av det förtroende som du visar ett visst varumärke) och inte minst – mindre miljöpåverkan när onödig masskommunikation kan sparas in på, till förmån för reklam som är riktad och relevant.

EU:s nya dataskyddsförordning ersätter det tidigare dataskyddsdirektivet från 1995. Det har antagits av både EU-parlamentet och ministerrådet och saknar därför bara det slutliga godkännandet. Förordningen kommer att träda i kraft två år efter antagandet och innebär större rättigheter för medborgare och kunder. Den innehåller bland annat rätten att bli glömd online och som kund ska man uttryckligen ge tillåtelse till alla former av lagring av data.

Så långt låter allt fint, men sanningen är att EU:s nya dataskyddsdirektiv misstänkliggör en hel bransch. Det som började som en omtanke om EU-medborgarnas privatliv har utvecklats till ett näringslivsfientligt monster, där all behandling av konsumentdata tycks betraktas som ett hot mot den enskildes integritet.

Förbudsivrande politiker invänder här att allt de kräver är ett uttryckligt medgivande till all databehanding. De flesta av oss skulle anse att vi säger ja till databehandling när vi ansluter oss till ett lojalitetsprogram.

I det fall förordningen blir till svensk praxis så kommer det att krävas åtskilliga miljoner i anpassningar. Anpassningar som företag som Kaplan skulle få i uppdrag att genomföra, förvisso. Men den kortsiktiga nyttan i att vi får mer jobb, överskuggas snart i att kund- och lojalitetsprogrammen urvattnas. Pengarna som går till att anpassa systemen kommer ju i slutänden alltid att belasta konsumenten. Erbjudandena kommer att bli svagare och vår bransch har inget att vinna på att kundupplevelsen blir sämre.

Om vi minskar möjligheten att anpassa kunderbjudanden efter våra köpmönster blir företag i värsta fall hänvisade till att skicka köttfärsreklam till vegetarianer och barnmatsreklam till tonåringar igen. Så var det nämligen förr. Är det den integriteten EU:s lagstiftare vill slåss för? Rätten till irrelevant reklam? Rätten till högre priser och högre miljöpåverkan? Ibland känns det så. Och förlorare är vi alla.

Johan Nordenström
Vd, Kaplan



Dela sidan: