För åtta år sedan kom Edel Puntonet till Sverige. På Kuba, som han flyttade ifrån, sysslade han med musik och harpunfiske. Men hans första jobb här var som äggpackare på en fabrik i Umeå. Tillvaron var inte den roligaste.
– Jag blev uttråkad. Men sedan hittade jag en kamera. Jag hade aldrig tidigare fotograferat i mitt liv, men det var väldigt roligt och kreativt. Så jag satsade på det till 100 procent för att komma dit jag är i dag, säger han.

Sagt och gjort. Han startade det egna företaget EdelPhoto som på fem år har gått från ingenting till en framgångssaga. 2014 vann Edel Puntonet priset som Årets unga företagare på Umeågalan. I februari utsågs han till "Årets nybyggare" i Västerbotten.
– I fjol omsatte vi 1,6 miljoner kronor vilket är den högsta omsättningen av alla fotografer i Umeå. Jag har lyckats genom min egen marknadsföring, och jag har insett att jag älskar att syssla med det. Jag gör reklam som är mer kaxig och innehåller mer glädje – på ett kubanskt sätt.

Genom sin nyvunna kärlek till marknadsföring kom Edel Puntonet i kontakt med Jo Kommunikation. Där har han nu bestämt sig för att gå in som delägare och vd.
– Jag kommer inte att sluta fotografera men jag har redan nått alla mina mål med EdelPhoto. Därför måste jag utvecklas. Reklambranschen känns fantastisk, och den passar mig väldigt bra, säger han.

Som nybliven vd har han satt upp ambitiösa mål för verksamheten – både kvantitativa och kvalitativa.
– Målet är att vi ska växa. På fem år ska vi bli bland de största kommunikationsbyråerna i Umeå, både omsättningsmässigt och i antal anställda. Visionen är att vara en mångfaldsbyrå med lika många kvinnor som män. Om vi ska lyckas nå kvinnor måste vi ha kvinnor anställda. Det är extremt viktigt att det ska vara jämlikt, säger Edel Puntonet och fortsätter:

– Vi vill också ha många olika kulturer och nationaliteter bland de anställda. Då kan vi erbjudna ett helt nytt tänkande till våra kunder. Sverige är ett land med stor mångfald och alla möjliga olika kulturer. Vi ska kunna nå alla.

Hans filosofi är att skapa kommunikation som folk vill ta del av.
– Det finns så mycket reklam nuförtiden och folk är less på den. Därför ska vår reklam kännas bra i ögonen, med mer hjärta och känslor. Affärer handlar mycket om känslor, därför ska vi ha mer av det.

Till skillnad mot en majoritet av alla byrå-vd:ar kommer Edel Puntonet med erfarenheter från att ha växt upp i annat land och kultur. En klar fördel, menar han.
– Mina styrkor som nybliven svensk är att jag har andra referensramar än de flesta andra i branschen. Min uppväxt på Kuba har gjort mig orädd. För mig finns inga tankar på misslyckande, jag kör stenhårt tills jag lyckas och nu är det Jo Kommunikation som gäller.

Jo Kommunikations styrelseordförande Edward Lantz är nöjd över sitt nytillskott.
– Edel har bevisat hur man kan bygga upp ett framgångsrikt företag i en tuff bransch. Vi tror på hans sätt att bemöta kunder och hans höga krav på leveranser i toppklass, säger han i en kommentar.