Dela sidan:

I morse hölls prisutdelningen i Resumés tävling Årets Reklambild på Epicenter i Stockholm. Kategorin rörligt dominerades av Forsman & Bodenfors som tog hem samtliga tre topplaceringar. Filmen för Dressmann, "Underwear for the perfect men", kom trea. Silvret kom för H&M och filmen "Close the loop". Men det var med det bombastiska hantverket i "Vintersaga" för Volvo som byrån tog hem segern. Med följande motivering från juryordföranden Fredrik Simonsson, art director på DDB Stockholm:

"Mycket nuförtiden vill man inte titta på. I vanliga fall vill man se en bilreklamfilm med megabudget en eller ingen gång. Den här vill man se 15 – 17 gånger. Fantastiskt välbalanserat åt alla håll trots problemet en bilreklamfilm med megabudget."






Årets Reklambild blev djävulsbarnet "Lucy" för Elmsta Horror Fest. Här hade Saatchi & Saatchi sammanfört komik med teknik, morphat ihop en bild på ett jävulsbarn och kuppat in den på Svenska Dagbladets familjesidor.



"Bilden är så bra till idén eller idén är så bra till bilden, eller idén är ju bilden. Eller bilden är ju hela idén. Och bilden är väldigt bra. ", löd motiveringen från Fredrik Simonsson.

Tvåa blev Scholz & Friends svartvita bilder i kampanjen "Ta in en hemlös i vinter" för Frälsningsarmén medan King kom trea med kampanjen "Utvandrarna" för Com Hem.





Tävlingen Årets Reklambild arrangeras i samarbete med bildbyrån Getty Images.

Årets Reklambild
1) Saatchi & Saatchi, Elmsta 3000 Horror Fest, "Lucy"
2) Sholtz and Friends, Frälsningsarmén, "Ta in en hemlös i vinter"
3) King, Com Hem, "Utvandrarna"
4) Forsman & Bodenfors, United nations food programme, "805 millions names"
5) Garbergs, NK, "Björn Frantzén tolkar årets mode"
6) King, Polar Music Prize, "Musikalisk dukning"
7) Forsman & Bodenfors, Dressmann, "Underwear for the perfect men"

Rörligt
1) Forsman & Bodenfors, Volvo cars, "Vintersaga"
2) Forsman & Bodenfors, H&M, "Close the loop"
3) Forsman & Bodenfors, Dressmann, "Underwear for the perfect men"
4) Acne, Vitamin Well, "Vitamin Well Upgrade"
5) Forsman & Bodenfors, United nations food programme, "805 millions names"
6) Åkestam Holst, Svenska Freds, "The singing sailor"
7) Kärnhuset, Stockholms Stadsmission, "Prata med barnen"



Dela sidan: