Skanska Fastigheter har via TNS Sifo tillfrågat 200 kreatörer vid reklam- och pr-byråer, mediebolag och spelutvecklingsföretag i Stockholm och Göteborg om arbetsplatsens inflytande för kreativt arbete, när och var idéerna uppstår och om vilken miljö de upplever som den bästa för snilleblixtar. En intressant slutsats är att sex av tio kreatörer kommer på sina bästa idéer när de är lediga eller jobbar utanför kontoret. Bara tre av tio anser att de blixtrar till under kontorstid.

– För kreativa näringar är framtidens arbetsplats en hybrid mellan hobbyrummet och hemmet. Forskningen kring kreativitet pekar bland annat på att en obefolkad plats sällan är kreativ, men att den däremot kan bli det när den fylls med människor. Människan och den psykiska och sociala miljön har störst betydelse för kreativiteten, säger Anna-Maria Kääriä, marknadschef på Skanska Fastigheter i ett uttalande.

Undersökning visar att nästan lika många av de tillfrågade, 32 procent, trivs bäst i en aktivitetsbaserad miljö som de som föredrar ett kontorslandskap, 37 procent.
Om kreatörer får friheten att anpassa sitt kontor väljer 4 av 10 en verkstad/ateljé för privata projekt, lika många vill ha ett utomhusgym på taket. 22 procent ser möjligheter till barnpassning som den viktigaste faktorn.