Dela sidan:

I slutet av 2012 lämnade Filip Nilsson Forsman & Bodenfors efter 24 år på byrån, varav de tio sista som creative director. Efter utbildningen på Handels valde han att istället satsa på en karriär på copywriter, och genom åren har han vunnit en mängd priser för sina kampanjer med kunder som Ikea och Volvo. Dessutom var han en starkt bidragande faktor till att göra Forsman & Bodenfors till en av världens vassaste byråer.

Efter sortin ville Filip Nilsson göra något nytt. Redan då fanns tankarna på att regissera, men istället dök erbjudandet upp om ett jobb på den franska byrån BETC. Eftersom resten av familjen gärna ville testa att bo i Paris gick flyttlasset under våren 2013. Den 11 juni det året kom nyheten ut om att han skulle bli creative director. Och snabbt fick han ansvaret för en av byråns största kunder: vattenvarumärket Evian.



Hans första stora kampanj för den nya kunden blev filmen "Baby and me 2" med Spindelmannen i huvudrollen. För jobbet anlitade han regissören och Acne-grundare Tomas Skoging som han nu har bildat regissörsduon "Tompa & Rondo" med.

I somras, efter två år på BETC, lämnade Filip Nilsson jobbet och familjen flyttade hem igen till Göteborg. I dag beskriver han tiden som både rolig och utmanande.
– Det var bland det roligaste och svåraste jag har gjort. Det är Europas största byrå med 750 personer, och det fanns så klart också förväntningar på mig. Det var lite pressande men också otroligt kul. Det var lite som att sova med fienden. Under tiden på Forsman & Bodenfors gick vi emot hur det brukar se ut i reklambranschen med en helt platt struktur. Plötsligt så var jag på en byrå som var superhierarkisk, säger han.

På vilket sätt var du pressad?
– Pressad är kanske fel ord, men allt var nytt och jag lärde känna mig själv på ett annat sätt. Jag upptäckte att man har ett jäkla behov av att känna mig duktig och uppskattad. Jag började med ett vitt papper, samtidigt som det finns en förväntansbild eftersom jag var kreativ chef från Forsman. Man vill inte göra folk besvikna.

Istället för att axla ett övergripande ansvar för samtliga av byråns kunder ledde Filip Nilsson en grupp kreatörer och strateger som ville jobba på samma sätt som han var van vid.
– På Forsman & Bodenfors var det väldigt friktionsfritt eftersom alla delade det övergripande målet om kreativ kvalitet. På BETC var det inte alls lika tydligt. Det innebär mer konflikter om du vill stöka om. Det var en tuffare resa, men också skitkul, säger han.

– Jag försökte bygga ihop en grupp människor som var nyfikna på att arbeta på det här sättet. Och de älskade det. Det var en enorm skillnad för dem eftersom de tidigare arbetat i team som tävlat om att ta fram de bästa idéerna. Nu fick de istället lära sig att dela med sig och att samarbeta.

Att Filip Nilsson valde att kliva av efter två år handlade om två saker. Dels ville hans son gå gymnasiet hemma i Sverige. Dels kände han själv att jobbet på byrån i många avseenden bara var en förlängning av karriären på Forsman & Bodenfors. Egentligen ville han ju göra något helt annat.
– Efter ett tag blir det som är nytt och spännande också vardag. Då kände jag att jag gjorde ungefär samma saker som innan. Antingen skulle jag satsa fullt ut – eller så skulle jag göra något annat. Då kändes det bra att flytta hem.

Redan innan sejouren i Paris hade han träffat Tomas Skoging och diskuterat ett eventuellt regisamarbete. Duon klickade både på ett professionellt och personligt plan. Därför föll det sig naturligt att de återupptog kontakten efter hemkomsten. Att börja regissera på egen hand fanns inte på kartan, förklarar han.
– Jag är van vid att jobba i team. Sedan kompletterar jag och Tomas varandra otroligt bra. Han är en av de mest cineastiskas regissörer jag jobbat med samtidigt som jag har andra saker att bidra med, säger han och fortsätter:

– Jag älskar film och jag älskar hela hantverket. Jag är väldigt mycket en hantverksperson. Nu vill jag komma närmare det. Jag har ju jobbat som kreatör och väldigt mycket med film i team med regissörer. Jag är inte nybörjare på det här.

Tidigare har du varit beställare av reklamfilmer. Nu blir du utförare. Vad ser du för skillnader?
– Det handlar mer om tolkningen av andra idéer. Tidigare har jag ägt idén men nu handlar det om att förädla den så mycket det går. Det känns bara kul, och något jag är sugen på.

Under hösten har de besökt ett flertal byråer och berättat om sig själva om sina visioner. I skrivande stund befinner de sig i diskussioner om två olika projekt. Ett i London och ett här i Sverige.
– Det är roligt att ha de här mötena. Vi kommer dit och direkt hamnar man i diskussioner på ett kvalificerat plan. Man känner att våra gemensamma bakgrunder betyder något i den här världen. Folk blir intresserade och nyfikna, säger Tomas Skoging.

Även han har stor erfarenhet av att jobba i team med andra regissörer.
– Det har jag gjort i kanske 50 procent av jobben i min karriär. Men i regiteam blir det ofta två av samma vara. Här kompletterar vi varandra med olika perspektiv som för projekten framåt. Jag kan luta mig mot mitt filmkunnande, medan Filip har en förmåga att se själva idén och hitta den närmaste vägen dit.

Vad är det för typ av filmer ni vill göra?
– Vi drömmer om att göra stor storytelling i filmiska förpackningar. Men en stor del av vår gemensamma säck är humor som är paketerad på ett smart sätt. Däremot vill vi inte bli inlåsta i det där, att vi blir "komedigubbarna", säger han.

Förutom den begynnande karriären som regissör sysslar Filip Nilsson också med ett stadsutvecklingsprojekt i Göteborg. Målet är att göra den anonyma stadsdelen Ringön till en kreativ hub i staden.
– Jag är väldigt mycket av en lagspelare, men jag hade ett behov av att känna mig fri och prova nya saker, säger han.

Fanns det på kartan att återvända till Forsman & Bodenfors?
– Just nu känns det som att jag befinner mig på en upptäcktsfärd och vill göra nya saker. Jag kanske ändrar mig någon gång och då får jag väl knacka på med mössan i hand. Vi är fortfarande väldigt bra kompisar.

Kuriosa: Eftersom Filip Nilsson redan har en namne som väletablerad regissör fick han fundera ett extra varv kring sitt namn. På en promenad gick han förbi restaurangen Rondo på Liseberg, och bestämde sig då för att använda det. Därför heter den nya regissörsduon "Tompa & Rondo".



Dela sidan: