Dela sidan:

Det var i oktober som LO, centralorganisationen för arbetsrörelsens fackförbund, gav sig in i debatten om Sverigedemokraterna genom att släppa ett antal filmer på Facebook där de granskar riksdagspartiet politik. Kampanjen riktade sig till medlemmar i de 14 LO-fackförbunden.

I helgen publicerades en Sifo-undersökning i bland annat SvD och GP som visar att SD är det största partiet inom LO med 31,1 procent - en ökning med 12 procent sedan januari. Toivo Sjörén, chef för Sifos opinionsundersökningar, kallar resultatet för årets mest dramatiska förändring. Var LO:s höstkampanj förgäves? Tobias Gerdås, opinionsbildningsansvarig på LO, vill inte kalla kampanjen för ett misslyckande.

– Du vänder inte den här tsunamin av Sverigedemokratiskt stöd som de har uppnått under hösten så snabbt. Vi har haft möjligthet att göra skillnad. Det här är ett nynationalistiskt parti som inte ska ha något inflytande och vi känner att det får vara nog med tystnad från samhällsorganisationer, säger han och fortsätter:

– Jag konstaterar att vi har över fem miljoner visningar och en annonsbudget på 15 000 kronor. Rent kampanjmässigt är det en supersuccé. Men det räcker inte. Vi kommer att behöva göra mer långsiktigt för svenska folket i stort, men också LO-medlemmarna. Få vet att SD har en extrem högerpolitik på fler områden än invandringspolitiken.

Varför är så många LO-medlemmar SD-väljare?
– Vi går efter Statistiska Centralbyråns undersökningar som kommer två gånger per år. Då är SD absolut inte det största partiet. Enligt SCB har SD stöd på 25 procent. Sifo jobbar med alldeles för få respondenter för att vi ska tillskriva dem, men oaktat är SD alldeles för stora. Det råder inga tvivel om det.

Vad har ni fått för respons på kampanjen?
– 80 procent är positiva, resten negativa. De som är negativa har tyvärr ett aggressivt tilltal. Men det vet alla om. När man pratar om det här partiet så kommer också hat som ett brev på posten.

Kommer ni genomföra fler kampanjer riktade mot SD?
– Ja, det här uppdraget ligger fast. Vi måste jobba hela vägen, inte minst fram till valet 2018, säger Tobias Gerdås.

Sifo-mätningen genomfördes mellan 7-17 december, genom att intervjua drygt 1 900 personer. LO:s kampanj mot SD har kostat 500 000 kronor.

Räckviddssiffror på LO-kampanjen mot SD:
Åtta filmer
13 miljoner i räckvidd
101 458 delningar
45 760 kommentarer på Facebook
5 176 916 visningar



Dela sidan: